lørdag 7. april 2018

Potetene er i jorda - våren er offisielt her!


I dag skriver vi 7. april. Påsken er vel overstått for denne gang, og den første ordentlige vårdagen er endelig her! I et par uker har jeg båret ut småplanter av kål og blomkarse på dagtid for å herde dem, og i dag fikk de stå ute i vårsola og riktig kose seg. Samtidig ble jeg på et tidspunkt såpass varm av å spa at jeg jobbet bare i t-skjorte, og da har våren virkelig kommet!

I dag var det altså potetene sin tur å komme i jorda. Jeg fikk tak i settepoteter av sorten Aksel og de har ligget til lysgroing i drivhuset og fått fine, tette, grønne spirer på seg. Perfekte til å settes ned i jorda sånn omtrent nå.

Jorda klargjort for settepoteter. 

I år tester jeg ut to forskjellige måter å dyrke poteter på. Den ene måten er den tradisjonelle som vist ovenfor; lag furer i et jordstykke og sett potetene ned med en fots mellomrom og grav jord over etterpå.




Den andre metoden har jeg hatt lyst til å teste ut helt siden jeg så en youtube-film for et par år siden om en som dyrket poteter i store plastbøtter. Hvis du har lyst, kan du se filmen her. Så da prøver jeg ut begge metodene samtidig i år, for å se hvilken som gir best avling. I fjor ble mesteparten av potetlauvet oppspist av brunsnegler - det kan du lese mer om her. I år har jeg utstyrt meg med kobbertape som visstnok skal holde sneglene borte.

Fem settepoteter i en slik kasse. Håper det er passe...

Kassene har hull i sidene helt nederst mot bunnen, for drenering. og er fylt med kompostjord fra egen hage.

Jeg skal fylle på mer jord når potetlauvet kommer opp.
Legg merke til kobbertapen rundt kanten på kassen. 

2 plastkasser og 2 murerbøtter med poteter. 


Jeg har også laget en del dorullkjerner med kobbertape rundt, som jeg tenker å sette rundt spirene etter hvert som de kommer opp, for om mulig å beskytte dem mot snegleangrep.

Halve dorullkjerne med kobbertape. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar