fredag 27. april 2018

Utplanting av kål...


I dag tok jeg sjansen og plantet ut noen av kålplantene som har stått til forkultivering i drivhuset siden midten av mars. Våren er kommet til Stavanger, og selv om temperaturen fortsatt ligger noe lavt, håper og tror jeg at faren for nattefrost er over.

Den forhatte brunsneglen har jeg ikke sett noe til ennå, men det skyldes nok heller dårlig syn enn noe annet, er jeg redd... Jeg har imidlertid tenkt å prøve ut kobbertape mot snegler i år, så da har noen av kålplantene fått tomme dorullkjerner med kobbertape rundt seg.


Her er småplantene satt utover i kassen før utplanting. 

Jeg har sikkert satt dem litt for tett, men regner nesten med at ikke alle vil klare seg, så da tynnes det nok ut i rekkene før de begynner å kreve større plass. I denne kassen har jeg palmekål og en rød grønnkåltype som er av russisk herkomst.

Her har plantene fått komme ned i kompostjorden i kassen. 

Jeg satte også ned noen få blomkarse-planter mellom kålen. De sprer seg villig og vil forhåpentligvis dekke jorden under kålplantene, som vokser mer opp i høyden. Blomkarsen er av en lav type.

Her har noen av plantene fått kobbertape rundt seg. 

Jeg lot med vilje være å ta kobbertape rundt alle plantene. Hvis de uten kobber blir oppspist, mens de med kobbertape klarer seg, vil jeg kunne være mer sikker på at det faktisk er snegler som har vært på ferde, og som har blitt skremt av kobbertapen. Prøver å gå litt vitenskapelig til verks nå og da...

Til slutt satte jeg ut noen av de største Sukuma Wiki-plantene mine i et bed jeg har dekket med hestemøkk. Jeg tør ikke sette ut alle plantene på en gang. Hvis sneglene går amok i bedet, vil jeg gjerne ha noen planter i bakhånd. Jeg har også satt ut noen ringblomster langs kanten av bedet.

Her har noen av Sukuma Wiki-
plantene mine kommet i jorda. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar