søndag 8. april 2018

Kobbertape mot snegleangrep...


Alle som har kjøkkenhage vet at den forhatte iberiasneglen er en uønsket gjest. Jeg har bekjempet dem med ymse midler i årevis, og hittil har det mest effektive middelet rett og slett vært å gå ut i skumringen og klippe alle jeg ser i to med en saks. Det har imidlertid vært mange planter som har bukket under for sneglenes herjinger i årenes løp. Spesielt de unge spirene er utsatt for snegleangrep, og om våren er de nyutklekkede sneglene så små at de er vanskelige å få øye på. Likevel kan de små beistene ødelegge mange småplanter på en eneste natt!

Imidlertid har jeg lagt merke til at ikke en eneste snegle noensinne har funnet veien opp i den store kobbergryta jeg har stående i hagen! Dette gjorde at jeg lette litt på nettet, og det later til å være en teori om at snegleslimet reagerer med kobber, og gir sneglen et svakt støt - ikke nok til å ta livet av den, men nok til at den snur.

Dermed gikk jeg til innkjøp av kobbertape fra Coop og er i ferd med å surre den rundt dorullkjerner, slik at jeg kan bruke dem som vern rundt småplantene når jeg planter dem ut litt senere på våren. Jeg er klar over at det forutsetter at plantene ikke har blader som strekker seg ned til jorda på utsiden av rullen, for da vil jo sneglene ha funnet en alternativ vei inn til planten.

Kobbertape fra Coop - 10 kr pr m.

Kobbertape surret rundt
halve dorullkjerner! 

Jeg tenkte det var bryet og kronene verdt, for å se om det faktisk holder sneglene unna. Tapen skal etter sigende kunne brukes gjentatte ganger. Den kan også naturligvis festes rundt blomsterpotter og likende.

Her er kobbertape limt rundt kanten av en kasse med poteter. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar