tirsdag 24. april 2018

Sukuma Wiki - supermat i særklasse!


For et par-tre år siden ga en venninne meg noen frø av en grønnkåltype som er svært vanlig i afrikanske land. I Kenya kalles sorten for "Sukuma Wiki" som betyr å strekke uken. Den er svært vanlig på kenyanske middagsbord, og jeg var spent på om den ville trives her i det kalde nord.

Det viste seg at sorten trives veldig godt i det våte, kjølige vestlandsværet - overraskende nok! Jeg har nå hatt den stående i kjøkkenhagen i et par år, og har blitt mer eller mindre avhengig av planten. Jeg bruker bladene i alt fra smoothier til wok, supper, salater og gryteretter. Bladene er mildere, søtere og tynnere enn den vanligste grønnkålen man får kjøpt i butikken.

Jeg har sådd frø tidlig og satt dem i drivhuset som jeg har i hagen, og i dag kunne jeg høste de første bladene av denne fantastiske grønnsaken. Når jeg tenkte tilbake, fant jeg ut at jeg høstet de siste bladene fra fjorårets avling i februar i år. Det vil si at jeg bare har vært uten egenprodusert grønnkål i drøye to måneder i vinter. Det er vel ikke verst for et kaldt vestlandsklima?

Årets første blader av Sukuma Wiki

Dette er bedet med Sukuma WIki-planter fra i fjor. De tåler frost. 


Alle grønne bladgrønnsaker er utrolig sunne. En av de sunneste er grønnkål. I Kenya er typen som kalles «Sukuma Wiki» den mest brukte.  Overraskende nok er den svært enkel å dyrke i Norge, og trives godt i vårt kjølige klima. Nå skal jeg fortelle deg litt om hvor bra denne velsmakende grønnsaken er for deg:
1. Ideell for vektregulering og detox.
Visste du at en kopp grønnkål har null fett og omtrent 36 kalorier? Fibrene i denne vakre grønnsaken er ikke bare bra for fordøyelsen – den holder også leveren din i god stand, senker kolesterolet og opprettholder ideelle blodsukkerverdier. I tillegg har den rikelige mengder med C-vitamin, som øker forbrenningen og gjør at huden din holder på fuktighet.
2. Forbedrer synet
Vitamin A som finnes i grønnkål, hjelper til med å lagre vitaminer i retina og beskytter mot øyesykdommer som kan komme med alderen.

3. Styrker immunforsvaret
Grønnkålens imponerende konsentrasjon av næringsstoffer styrker immunforsvaret og bekjemper virus og bakterier. Grønnkål inneholder mye jern, noe som gjør den til en god kilde til dette verdifulle mineralet for vegetarianere og veganere. Den hjelper også til med å transportere oksygen til blodet ditt, og kan hjelpe dem som er anemiske.
4. Anti-inflammatorisk
Sukuma Wiki inneholder fettsyrene omega-3 og omega-6, noe som gjør at den kan hjelpe mot leddgikt og andre autoimmune sykdommer. C-vitamininnholdet kan hjelpe mot stive ledd.
5. Motvirker sykdom
Grønnkål, i likhet med andre mørkegrønne bladgrønnsaker, kan hjelpe med å forebygge forskjellige typer kreft, slik som kreft i tarm, prostata og eggstokker. Dens høye innhold av K-vitamin er viktig for beinhelsen og kan motvirke beinskjørhet. Folsyre og B6 sørger for kardiovaskulær støtte og motvirker hjertesykdom.
6. Inneholder mye vitamin K
Å spise en diett som inneholder mye vitamin K kan hjelpe til å beskytte mot forskjellige typer kreft. Det er også nødvendig for en rekke kroppsfunksjoner, inkludert beinhelse og forebygging av blodpropp. Økte nivåer av vitamin K har også vist seg å kunne hjelpe mennesker med Alzheimers.
Så der har du det! Hvis man skal kunne kalle noe for supermat, så må det være Sukuma Wiki! Bruk de unge bladene rå i salater, tilsett rå blader i smoothien, surr dem i olje sammen med løk og hvitløk, eller søk etter oppskrifter på nettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar