torsdag 12. april 2018

Årets første direktesådde frø!


I går skrev vi 11. april, og dagens alle første virkelige vårdag åpenbarte seg i all sin prakt! Jeg kunne faktisk lese av hele 15 grader i skyggen tidlig på ettermiddagen. Naturlig nok ble dagen stort sett tilbrakt i hagen, stort sett med rydding etter fjorårets sesong. Jeg har sluttet å rydde bort løv og døde stengler på høsten. Jeg har skjønt at dette er naturens egen måte å dekke til jorden på, så i stedet klargjør jeg for såing like før frøene skal i jorden. Hagen min ser muligens ikke så "prydelig" ut som andres, men det får nå heller bare være...

I vinter har jeg prøvd ut en ny måte å klargjøre pallekarmene mine på - se blogginnlegg om det her. Jeg har løftet litt på ullteppene som ligger over kassene og lurt litt på jorden som er under, og det ser veldig lovende ut, må jeg si!

I går klarte jeg altså ikke å dy meg, men sådde årets første frø direkte i kassen. Jeg brukte noen av de såbåndene som jeg laget i januar, mens jeg lengtet etter våren - se blogginnlegg om det her.

Bokser med ferdige såbånd klare
til bruk...


Såbåndene legges i en fure i jorden
som dekkes med litt jord. 


Jeg har sådd ruccola, reddiker og hjertesalat i rader. Det blir spennende å se hvordan såbåndene oppfører seg, sammenliknet med å strø frøene direkte på jorden. Hvis det virker, vil jeg spare meg selv for en del priklingsarbeid, og få mer ut av frøposene. Det er i hvert fall håpet...


Vannes godt. I forgrunnen spirer av
mangold som jeg har satt dorull-
kjerner med kobbertape rundt.

Min kjære snekker har nok en gang hjulpet meg med et hageprosjekt - denne gangen permanente lokk til å dekke til dyrkingskassene mine med. Jeg har erfart at katter liker å bruke kassene mine som do, og det er jo ikke så bra for plantene mine. Derfor har jeg brukt forskjellige metoder for å holde dem borte. Alt fra hønsenetting, plastgafler med spissen opp (veldig arbeidskrevende og tungvint) og fiberduk strukket over kassene. Kattene hopper oppå kassene, selv om det er fiberduk på dem, og river dermed i stykker duken med de kvasse klørne sine. Nå tester jeg ut en ramme med fiberduk underst og hønsenetting på toppen. Fiberduken for å holde på varmen og nettingen mot katteklør.

Til slutt dekket jeg kassen med lokk.

Nå gjelder det å ha is i magen, og håpe på at det ikke blir is i jorden! Jeg har foreløpig bare sådd denne ene kassen utendørs, for egentlig er det nok litt tidlig ennå. Men som sagt; med 15 plussgrader i går, ble fristelsen rett og slett for stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar