tirsdag 23. januar 2018

Hjemmelagede såbånd...


Jeg kan trygt fastslå at trekvart stykke uti januar begynner lengselen etter å gå i gang med årets kjøkkenhage å bli mildt sagt påtrengende! Klok av skade har jeg imidlertid bestemt meg for at varmen i drivhuset ikke skal slås på før måneden heter mars. I fjor var det første året mitt med drivhus, og erfaringene mine med å starte sesongen litt vel tidlig, kan du lese om her.

Stor var derfor min glede da jeg fant videobloggen "Hansmann's hage" hvor en russisk dame, med gode norsk-kunnskaper kommer med forskjellige kjøkkenhage-tips. Et av dem handler altså om å lage såbånd. Dette fant jeg såpass interessant at jeg bestemte meg for å teste ut tipset hennes.

Utålmodig som jeg er, har jeg i flere år merket meg at jeg får dårlig utbytte av frøposene jeg kjøper - spesielt de minste frøene. Jeg har ikke tålmodighet til å putte et og et frø ned i jorda, så de blir helst drysset litt lemfeldig utover, noe som naturligvis medfører at plantene blir stående alt for tett, og dermed krever heftig uttynning. Noe jeg heller ikke alltid tar meg tid til å gjøre, og dette resulterer igjen selvfølgelig i at plantene kjemper om plassen og ikke blir så store som de kunne blitt.

I dag har jeg altså kost meg med kjøkkenhage-relatert arbeid, og laget såbånd etter den nevnte oppskriften. Det var faktisk ikke vanskelig i det hele tatt. Ei heller særlig tidkrevende. Jeg skal følge opp denne posten når jeg planter frøene ut, for å se hvordan de virker i praksis, men aktiviteten kan jeg absolutt anbefale til andre som lengter etter å komme i gang med sesongen...

Man trenger altså strimler av gamle aviser og servietter...

Lim lages enkelt av potetmel og varmt vann...

Pensel brukes både til å påføre lim på strimlene, og plukke
opp frøene og posisjonere dem utover...


Strimlene legges utover en glatt overflate - jeg fant noen
gamle plastlokk som passet fint i størrelsen...


Strimlene tørker raskt på badegulvet! 


Jeg har brukt gamle valnøtt-bokser til å oppbevare de
ferdige tørkede strimlene i...

Sammenrullede såbånd i bokser
- husk å merke båndene godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar