torsdag 12. juli 2018

Kort om høner i hagen.


Jeg har tidligere skrevet om det å holde høns i villahager i bystrøk, blant annet her, så nå vil jeg bare kort gjøre rede for hvordan jeg gjør det, sånn rent praktisk.

Jeg er tilhenger av å tukle minst mulig med naturen. Derfor får hønene mine stort sett være i fred og passe seg selv i innhegningen sin. De har naturligvis alltid tilgang på rent vann og fór, men for det meste så stuller de rundt i garden og roter i jorda etter småkryp, sandbader i den tørre jorda under huset, eller spiser ugress og hageavfall som jeg slenger inn til dem nå og da.

Inni huset har jeg det mange kaller for "talle" - eller i hvert fall en avart av det. Det går kort fortalt ut på å dekke bunnen av huset med en blanding av sagflis og tørr skogbunn. Skogbunnen henter jeg selv i et skogholt ikke langt fra der jeg bor. Det er best å finne et sted hvor det er en blanding av løvtrær og grantrær, har jeg erfart.

Når tretoppene ser slik ut, er skogbunnen optimal. 

Plastpose og hagehansker er
lurt å ta med. 


Skogbunnen tømmes inne i huset...


...og fordeles utover med en rive. 

Med noen dagers mellomrom roter jeg rundt i massen, slik at møkka blandes inn i det tørre. På denne måten er det alltid tørt og fint inne i huset, og det lukter ikke i det hele tatt - i høyden en lett duft av skog. De fleste som har vært i nærheten av større hønsefarmer vet hvor stram lukten kan være, så jeg har fått mange overraskede kommentarer fra besøkende angående mangel på dårlig lukt.

På denne enkle måten lager hønene sin egen gunstige bakterieflora, som holder farlige bakterier på avstand - omtrent på samme måte som vår egen tarmflora fungerer, for dem som har lest den usannsynlige bestselgeren "Sjarmen med tarmen". Mine høner har ikke problemer med hverken lus, eller andre sykdommer som hønebesetninger kan være rammet av.

Hver dag stikker jeg ut og henter eggene som de har lagt, og sjekker vann- og fórbeholdningen. Det tar omtrent 5 minutter. Hvis jeg skal reise bort får jeg naboer eller venner til å se til hønene. Betaling får de i form av nylagte egg. Det er aldri vanskelig å finne hønepassere!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar