mandag 16. juli 2018

Innhøstingstid


Juli måned pleier å være høysesong for innhøsting i hagen. Men i år slår det alle rekorder! Den varmeste sommeren i manns minne har så langt bare vært positivt for fruktbarheten i hagen min. Plenen begynner å se litt stusselig ut, men så er det heller ikke den som får vann nå når kommunen har lagt ned vanningsforbud. Da bærer jeg rundt vannkannen til kassene mine, og takker høyere makter for at jeg har lært litt om alle fordelene med jorddekke. De viser seg å stemme, alle som en! I tillegg til alle fordelene Sara Bäckmo skriver om i innlegget sitt, holder også jorddekket på fuktigheten i jorda. Så vanning gjøres om ettermiddagen, eller kvelden, etter at solen har forsvunnet, og lat som jeg er, har jeg neppe vannet mer enn en gang i uka.

Nå gir latmannshagen min så mye avkastning at jeg sliter med å få brukt opp alt sammen selv. Under er et lite utvalg av ting jeg dyrker på bybruket mitt.

Dagens fangst fra hagen.

De nye hønene jeg hentet for et par uker siden har akkurat så vidt begynt å verpe, så i morges hentet jeg 2 nusselige, små egg fra verpekassen i hønsehuset. Eggene blir normal størrelse etter hvert, men akkurat de første som kommer er nok 4 minutters egg, tenker jeg...

Mine to brune egg, sammen med et hvitt fra
butikken for sammenlikningens skyld. 

Jeg legger ved noen bilder jeg tok i dag, for å vise hvor frodig en mangfoldig hage kan se ut selv i tørkeperioder som den vi er inne i nå for tiden:

Blomkarse, grønnkål og ringblomster i skjønn forening. 

Sukuma Wiki og ringblomst. 

Maisen er i ferd med å modnes. 

Palmekål, rød grønnkål og blomkarse. 

Spiselige blomster - godt både for oss og humlene! 

Bladbeter er dekorative, i tillegg til å smake godt og være sunt. 

Det begynner også å modnes i drivhuset etter hvert. Tomatene liker godt varmen, men skal få lov til å henge på busken litt til før jeg høster dem...

Russian Orange Oxheart. 

Blue Beauty. 

Jeg har fjernet riset til sukkerertene, ettersom de var ferdige med å bære og begynte å gulne. Riset bar jeg inn til hønene som hadde festdag! Nå har jeg imidlertid sådd nye erte-planter og bønner som snart skal settes ut. På den måten vil jeg nok få sukkererter til et stykke ut på høsten. Det er lurt å så flere ganger i løpet av sesongen.

Klatrebønner "Blauhilde" til venstre og sukkererter til høyre. 

For fire dager siden høstet jeg inn potetene jeg hadde på en liten åkerlapp ved siden av drivhuset mitt. Det ble 12,5 kilo poteter av aller beste kvalitet ut av den vesle jordlappen. Sorten heter Aksel og har rødt skall. Potetene er melne og egner seg godt til potetstappe, for eksempel. De små potetene skal stekes i ovnen med salt, olje og urter og brukes til grillmat senere.

Potetåkeren like før innhøsting. 

Barnebarnet hjelper til med å legge potetene i kassen... 

Etter et par dager satt jeg ned gresskarplanter på det samme stykket. De har stått i brukte oljekanner til nå, men trengte å komme i jorda nå, da de allerede hadde begynt å blomstre. Et par av dem fikk litt hard medfart i omplantingsprosessen, men jeg satser på at de kommer seg.

Gresskarplanter med jorddekke. 


Til slutt kan jeg glede meg over at tørken heller ikke har vært noe kjekt for den fryktede iberiasneglen. Den har vært så og si fraværende i år. Så selv om bøndene har det vanskelig (og det skal man ta på alvor!) så er det aldri så galt at det ikke er godt for noe...



1 kommentar:

  1. Ja, jeg har også lagt merke til at jeg nesten ikke har sett snegler i år. Hagen ser fantastisk ut - og for en avling!

    SvarSlett