lørdag 21. juli 2018

Tomatsorter og erfaringer.


Jeg har hatt drivhus i et par år nå, og har prøvd meg litt på dyrking av tomater. Jeg er nysgjerrig av natur, så jeg har alltid lyst til å prøve noe nytt. Spennende tomatsorter er en av tingene jeg har prøvd noen ganger. Dessverre er det ikke alltid at smaksopplevelsen står i forhold til forventningene.

I år har jeg fem sorter tomater, hvorav fire er nye av året. Den ene sorten, "Golden delight", er en avlegger av en plante jeg fikk i fjor av en bekjent. De fire andre heter "Blue beauty", "Cour de Antan", "Russian Orange Oxheart" og "Princess of the night". Den siste er en svart cherrytomat, som foreløpig nesten ikke bærer frukt i det hele tatt.

"Russian Orange Oxheart" derimot bærer store, flott utseende oransje tomater med en litt spennende fasong. Dessverre er de fullstendig uinteressante på smaken. De er helt uten frø inni, og smaker nesten bare vann. Disse vil jeg definitivt ikke dyrke flere ganger. Smakløse grønnsaker gidder jeg ikke bruke tid og energi på, selv om de ser aldri så spennende ut!


Store, fine tomater...

...men dessverre helt intetsigende på smaken! 

Jeg har heldigvis ikke bare negative erfaringer med årets valg av tomatsorter. "Blue beauty" svarer til forventningene og vel så det! Tomatene har en flott lilla-sort farge nærmest stilken, og så blir de rosa-røde på undersiden når de er modne. Smaken er fortreffelig - søt og god. Absolutt verdt en ny sesong her hos meg. Buskene bærer også ganske godt med frukt og mange av tomatene oppnår en ganske god størrelse.

Blue beauty, halvmoden på busken.

Blue beauty sammen med andre sorter. Undersiden er nå blitt rosa. 

"Cour de Antan" bærer ikke like godt som de to overnevnte, men smaken er bra. Ikke veldig utpreget, men ren og god tomatsmak. Jeg er litt usikker på om jeg vil fortsette med denne.

"Princess of the night" blir nok ikke gjentatt - uansett hvordan smaken blir nå de modnes. Mest av alt fordi den later til å være vanskelig å dyrke fram. Jeg har hatt problemer med den helt siden frøstadiet. Først ville nesten ingen av frøene spire, så døde småplantene en etter en, og til slutt står jeg altså igjen med en enslig plante som riktignok har vokst seg stor med mye bladverk, men altså nesten ingen frukter. Denne er kanskje bedre egnet for varmere klima?


"Princess of the night" - en av to klaser.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar