mandag 10. juli 2017

Høns og kompostering


Jeg har tidligere skrevet om hønsehold i hagen, og nå vil jeg kort beskrive hvordan hønsene mine inngår i en helhetlig tenkning rundt hageholdet mitt.

I dag bestemte jeg meg for å skifte ut strøet i hønsehuset. Ikke fordi det luktet ille, men bare fordi det er omtrent 9 måneder siden sist jeg byttet det ut, og jeg hadde tenkt å tømme den ene varmkompostdunken min og legge til etterkompostering. Det er for øvrig artig å se hvor mye komposten synker sammen i dunken under komposteringsprosessen.

Jeg har altså en blanding av skogbunn og treflis som gulvdekke i huset, og dette roter hønene rundt i, slik at det komposteres naturlig. I dag ble ca 60% av strøet måket ut av huset og lagt lagvis med varmkompost til etterkompostering i hagen.

Så fylte jeg på med skogbunn - det vil si gamle blader, kvist og kvast - samt litt sagspon og så var hovedrengjøringen unnagjort for denne gang! Jeg hører altså ikke til dem som vasker ned vegger og tak i hønsehuset med klorin med jevne mellomrom. Det er ikke fordi jeg er lat, men rett og slett fordi hønsene har godt av å få være i sin egen sunne bakteriekultur, noe som holder dem friske og raske.

Den ferdige komposten bruker jeg som jordforbedringsmiddel i bedene mine. Jeg legger den på toppen av jorden, slik at meitemarken og mikrolivet som finnes i den kan dra næringen ned i jorda litt etter litt. På den måten gjøres næringsstoffene tilgjengelig for plantene på en mer effektiv måte.

Fin kompost som skal etterkomposteres.
Full dunk har sunket sammen til det
halve volumet! 

9 måneder gammelt strø fra hønsehuset.

Kompost og strø legges lagvis. 

Ferdig komposthaug dekkes med plast. 

Kompostdunk klar til nye matrester! 


Rengjort hønsehus med nytt strø.
Nei - jeg skurer ikke møkk av
veggene... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar