torsdag 27. juli 2017

Poteter - hmmm og tja...


Jeg har i flere år hatt poteter som en del av kjøkkenhagen min. I fjor satte jeg en sort jeg ikke vet hva heter i en kasse, og resultatet ble overraskende bra. Her kan du lese om fjorårets erfaringer.

Jeg tok vare på 49 settepoteter fra avlingen i fjor og satte dem i et annet bed i år, ved siden av jordskokken. Dette bedet ligger litt ugunstig til, i skyggen av en tujahekk som er tilholdssted for den forhatte brunsneglen. Jeg har imidlertid hatt jordskokk i det samme bedet tidligere, og bestemte meg for å sette poteter i halve bedet i år. Poteter skal jo være en av vekstene sneglene ikke er så glad i.

Yeah - right! Vel - min erfaring viser faktisk det motsatte!

Snegleoppspist potetris! 

Aldri har jeg sett så oppspist potetris før! På tross av relativt iherdig sneglejakt i skumringen, hadde jeg ingen sjanse mot hordene som inntok potetåkeren min i nattens mulm og mørke. De stakkars plantene fikk aldri en sjanse, og jeg begynte tidlig å lure på om det ville bli poteter i det hele tatt.

Potetene ble satt 13. mars og 26. juli bestemte jeg meg for å se om de hadde klart å danne knoller i det hele tatt. Det hadde de, men avlingen var heller mager, for å si det pent. Jeg satte 49 poteter og fikk ikke mer enn drøye 7 kilo poteter av det - de fleste ganske små i størrelsen.

7 gk poteter - ikke noe å skryte av! 


Jeg merket meg også at mor-poteten ikke hadde råtnet bort slik den pleier. De fleste plantene hadde mor-poteten relativt intakt, og det har jeg aldri opplevd før. Jeg gjetter på at plantene har brukt så mye energi på å danne nytt bladverk etter snegleangrepene, at de ikke har hatt overskudd til å danne knoller.

Potetris med intakte mor-poteter! 

Men enhver trist hagehistorie har som regel det engelskmennene kaller "a silver lining" - så også denne: Jordskokkplantene som står rett ved siden av potetene, og som vanligvis blir hardt utsatt for snegleangrep, har i år fått stå fullstendig i fred! Så hos meg har potetene fungert som avledningsmanøver fra jordskokken som jeg har glede av å høste hele vinteren.

Potetris foran - jordskokk
i bakgrunnen. 

Jeg kan også nevne at potetsorten, som jeg tror må være enten "Aslak" eller "Mozart" virker svært motstandsdyktig mot tørråte og andre potetsykdommer, for på tross av en ekstremt våt og kald sommer, var det ikke antydning til tørråte på potetene. God sort, med andre ord, men kanskje jeg skal prøve meg på dyrking i bøtter til neste år? Denne filmen viser en som i hvert fall har fått det til!

Jeg har uansett ikke tenkt å gi opp potetdyrkingen med det første, men jeg forsøker å høste lærdom av de forskjellige erfaringene jeg gjør meg. Planen nå er å gjemme gode settepoteter til neste år, og fortsette potetdyrkingen med optimisme!

Den beskjedne potethøsten min - sortert etter størrelse! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar