tirsdag 25. juli 2017

Høner i hagen - svarer det seg i forhold til å kjøpe egg?


Nå har jeg hatt høns i hagen i to år og ettersom jeg var helt fersk da jeg startet, har jeg tatt meg bryet med å føre opp hvor mye jeg faktisk bruker på hønsene, samt hvor mange egg de legger. Dette innlegget handler om mine erfaringer i så måte. Det helt korte og konsise svaret på spørsmålet stilt i overskriften er: JA!

Først de tørre fakta: Jeg kjøpte fire økologiske verpehøns av typen ISA brun (som er en verpehybrid) den 5. juli 2015. Hønene var da ikke helt verpeklare, men etter 3 uker - den 27. juli, kunne jeg plukke egne egg fra hønsehuset. Det var en stor dag!

I løpet av disse to årene har hønene mine til sammen produsert 2.106 fine, ferske egg og har kostet meg den nette sum av 2.031,- kroner, inkludert høner, strø og for, men kostnadene til hønsehuset unntatt. Det betyr at prisen på et egg ligger på 96 øre pr stk. Selv hvis jeg trekker fra alle eggene jeg har gitt bort til familie og venner, koster hvert egg vi selv har fortært oss 1,75 pr stk.

Butikkpris på 6 økologiske egg varierer en del gjennom året, men ligger vanligvis på mellom 25 og 30 kroner pakken. Med vårt eggeforbruk ville det ha kostet oss anslagsvis 8.500,- kroner på to år å kjøpe tilsvarende mengde egg. I stedet har vi altså betalt 2.031,- kroner og har dermed spart nesten 6.500,- kroner på å ha høner i hagen!

I løpet av de to årene har to av disse fire hønene måttet bøte med livet, og har blitt erstattet av to hvite høns av blandingsrase som legger merkbart færre egg enn de brune. Neste gang jeg skal skaffe meg høner, blir det nok flere av ISA brun fra oppdretteren Børge Undheim hvor jeg kjøpte de fire første hønene mine.

ISA brun verpehybrid er også lykkelige høner! 


To ISA brun og to hvite av blandingsrase. 

I tillegg til økologisk verpefór fra Felleskjøpet, har hønene fått middagsrester og grønnsaksavskjær, samt ugress fra hagen å spise. Dette storkoser de seg med og erfaringen så langt er at hønene tåler godt vinter og kuldegrader, selv om de ikke er overvettes begeistret for snø...

Lurer du fortsatt på om du skal ta spranget og skaffe deg hagehøns? Det er ekstremt lettvint. Hvis hønene bare får nok mat og vann, har de det best hvis de får passe seg selv, så enklere dyrehold skal man lete lenge etter. Koselig er det også, og ikke til sjenanse for naboer, så fremt du ikke anskaffer deg hane også! Da kan det nok kanskje komme enkelte reaksjoner fra naboer. Heldigvis er det ikke nødvendig med hane for å få egg. Som en kjenning av meg sa det en gang: "Egg er høna sin mens!" Mistet du lysten på egg nå, så kan jeg bare beklage (he, he he...)



3 kommentarer:

  1. mmmm.... mens.. :P
    ka kosta det å bygga hønsehuset sånn ca? Selvfølgelig ikkje inkludert arbeidstimer, men materialer osv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi brukte en god del gjenbruksmaterialer som vi fikk gratis, men litt måtte vi kjøpe likevel, så som betong til fundamentet, isopor til å isolere med, takpapp, maling og ikke minst hønsenetting til utegarden. Totalt kom hele sulamitten på omtrent 4.500,- kroner.

      Slett
  2. + et par kasser øl til snekkeren.

    SvarSlett