mandag 17. juli 2017

Sommeren 2017 - den kaldeste og våteste i manns minne!


Jeg innrømmer gjerne at det vanskelig å holde motivasjonen og entusiasmen for kjøkkenhagen oppe når værgudene har bestemt seg for å være så pass kjipe som i år. Så langt har sommeren vært så og si fraværende, med rekord-våt og -kald juni måned og så langt ikke en eneste nordisk sommerdag i juli. (Nordisk sommerdag er en dag med temperaturer på over 20 grader.)

Brunsneglene som det i starten av sesongen ikke var så mange av, har tatt igjen så det holder utover "sommeren". Alt regnet har gjort at sneglene som holdes i sjakk av tørke og varme på Iberiahalvøya, hvor de etter sigende kommer fra, har fått formere seg uhindret i vårt kalde og våte klima. Det har gått hardt utover deler av avlingen min - blant annet gresskar, solsikker og - av alle ting - poteter!

Snegleangrepet gresskarplante. 

Snegleangrepet potetlauv! 


Men selv om det er mye som vokser dårligere i år enn tidligere, så er det alltid noe som vokser bra. -Heldigvis! Blant annet så har jordskokken som står i bedet ved siden av potetene fått stå i fred i år. Sneglene foretrekker tydeligvis potetlauvet framfor jordskokkspirene, så jordskokken står rank og fin og trives i det våte været.

Jordskokk i bakgrunnen og
halvt oppspist potetlauv foran. 

Jeg merker at det er to ting som skjer når det regner så pass mye som i år: Det ene er naturligvis at det ikke frister noe særlig å gå ut i hagen iført gummistøvler og regntøy - noe jeg antakeligvis burde gjøre i langt større grad, siden det er da det er størst sjanse for å finne og drepe snegler.

Det andre er at jeg ikke får gjødslet så mye som jeg kanskje burde. Jeg gjødsler med neslevann, men det føles liksom litt tåpelig å gå rundt med vannkannen i regnvær... Dessuten innbiller jeg meg at næringen fra neslevannet blir tynnet ut og renner vekk sammen med regnvannet, uten å gi plantene næringen de trenger. Det kan jo være at jeg tar feil i den antakelsen?

Jeg dekker også til jorden med gressklipp, noe det også har vært vanskelig å få til, da det kreves en viss tørketid før man kan klippe plenen. Selv plenklipping har det vært smått med i sommer! Det å dekke til bedene med gressklipp har også en god effekt på snegler. De liker gressklippet og holder seg gjerne i det, heller enn å gå på plantene i bedet. De er også lettere å få øye på, og klippe i to når de ligger på bakken, enn når de har klatret opp og satt seg på undersiden av et blad, for eksempel.

Jorddekket bed med hvitløk, 3 typer grønnkål, ringblomst,
blomkarse og en og annen selvsådd valmue.
De største plantene i dette bedet er altså den afrikanske sorten "Sukuma Wiki" som jeg har skrevet om tidligere. Overraskende nok så trives de godt i det våte og kjølige vestlandsklimaet her hos oss. Hvitløken i bedet vokser også fint, og samplanting med kål ser ut til å funke bra. Så langt har det vært begrenset med kålmøll - kanskje også på grunn av været? Aldri så galt at det ikke er godt for noe, kanskje?

Hvitløken blir i hvert fall bra! 


Jordbærene mine, som i 2014 hadde sin topp i starten av juli, er i år fortsatt ikke modne. De kommer nok i år også, men jeg lurer virkelig på hvor sent...? Det har for øvrig også vært alarmerende få humler i år - noe ekspertene er enige om, uten helt å kunne forklare hvorfor. Det kalde været kan muligens være en årsak også til dette, men resultatet er i hvert fall at det er mindre bær enn vanlig, fordi blomstene ikke har blitt bestøvet som normalt.

Små jordbærkart ønsker seg sol og varme... 

Årets tre aller første modne jordbær plukket 17 juli! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar