fredag 2. juni 2017

Tomater og agurker i drivhus.


Tomater har jeg faktisk fått til tidligere år også, selv uten drivhus. I år har jeg derfor håp om å få tomatene modne tidligere enn før, siden jeg nå altså er den lykkelige eier av et drivhus...

24. januar: I dag ble de første tomatfrøene sådd og satt til spiring på badet.

30. januar: I dag var spirene allerede såpass store at de fikk komme ut i drivhuset som har elektrisk oppvarming. Les mer om erfaringene med å starte oppvarming av drivhuset såpass tidlig her. Kortversjonen er at det overhodet ikke lønner seg! Men - erfaringen viser at tomatplantene vokser svært sent, men blir ganske så robuste når de får stå i et litt for kaldt drivhus...

13. april: Jeg har lest mye om tomatdyrking, og her later det også til å være svært mange erfaringer ute og går. Jeg falt imidlertid for tipset om å bore hull ca 5 cm over bunnen i plastbøtter (som jeg fikk gratis fra en blomsterhandel), fylle bunnen opp til hullene med lecakuler og dekke dem med strie, og så jord. Jeg kjøper ris i stort i striesekker, så det har jeg alltid noen liggende av, og nå kom de til god nytte! Det gleder gjenbrukshjertet mitt når ting jeg har samlet på kommer til nytte. (Sa hun, mens hun nynnet lavt på "Kjekt å ha" av Øystein Sunde...)

Lecakuler i bunnen og striesekk som skal klippes i biter over. 


Her er strien lagt over lecakulene og dyttet litt ned på sidene. 
Så fylte jeg en blanding av vanlig hagejord, sand og litt kompost oppi bøttene. Når tomatplantene er store nok, skal de få flytte over i disse bøttene. Tanken er at man skal vanne bøttene til vannet står opp til hullene. Strien vil da virke som et slags trekkpapir som suger til seg vannet, så det blir tilgjengelig for røttene å suge opp det vannet plantene trenger. Nesten som en slags selvvanningspotte, altså. Jeg håper det virker, men det vil altså tiden vise...

1. mai: I dag tok jeg sjansen på å potte om de 4 største tomatplantene i plastbøttene jeg har beskrevet ovenfor. Jeg var en stund bekymret over at plantene ikke utviklet noe særlig rotsystem. Så leste jeg at tomatplanter ikke skal ha for mye vann - de skal helst tørke litt ut mellom hver vanning. Slik vil røttene søke etter vann og på den måten utvikle seg og vokse seg større. Så da testet jeg det ut i praksis...
Det har ganske riktig gitt resultater å la plantene tørke litt opp mellom hver vanning. Nå har plantene utviklet et mye kraftigere rotsystem, så dette lover bra.

Bifftomater i plastbøtte med lecakuler i bunnen.
 De har fått rikelig med vann til å begynne med. 

Tydelige rottråder gjennom hull i
bunnen av potten er et godt tegn! 
I teorien skal nå plantene selv søke etter vannet som ligger i bunnen av bøttene - i laget med lecakuler som er under det nivået hvor hullene er boret. Dette skal gi et kraftig rotsystem, noe plantene trenger for å bli sterke og friske. Med samme teori i hodet, bestemte jeg meg for å sette småplantene med cherrytomater i et fat med vann i bunnen, slik at også de kan lete etter vann med røttene sine. Om noen uker kan jeg da sannsynligvis også plante disse over i større potter. Jeg lar plantene stå med "føttene" i vann til jorden er gjennombløt, og så tar jeg dem bort igjen. Det er ikke så lurt å la plantene stå i vann hele tiden - da kan de råtne.

Tomatplanter med føttene midlertidig i vann. 
9. mai: I dag ble de tre cherrytomat-plantene mine pottet om i store bøtter. Jeg brukte samme patent på bøttene som beskrevet ovenfor, men jorden til disse er litt mer næringsrik enn de fire første. Jeg har denne gang blandet litt hagejord med sand, hagekompost, ferdigkjøpt kukompost, litt skjellsand og Epsomsalt. Det blir spennende å se om det blir noen forskjell på plantene.

Litt sand i bunnen, så hagejord og
skjellsand og Epsomsalt. 

Dernest påfyll av hagekompost og
ferdigkjøpt kukompost. 

Bland godt og fyll i bøtter med
lecakuler og strie i bunnen. 

10. mai: I dag fikk jeg hyggelig besøk av en bekjent med felles hageinteresse. Hun hadde med seg flere sorter tomater til meg, ettersom drivhuset hennes var fullt. Da fikk jeg anledning til å sammenlikne tomatplanter, og det var litt interessant. Hennes planter hadde stått innendørs under plantelys, og var lengre, lysere og hadde fått litt "lysskade" på bladene. Mine som kun har fått det naturlige lyset som finnes i drivhuset, er lavere, kraftigere og ser, ærlig talt, friskere ut. Jeg har nå satt plantene jeg fikk i gave i bøtter med samme jord som mine, så blir det spennende å se om de kommer seg. Jeg kan i så fall glede meg til flere sorter tomater i år!

Denne sorten heter "Better Boy". 

Denne sorten heter "Golden Delight"

Dette er også "Golden Delight" og
er kanskje den som har fått
hardest medfart...

Her står sorten "Southern Night" til venstre for en av mine egne
bifftomater.  Jeg håper den vil trives hos meg. 

2. juni: Tomatene ser ut til å trives etter at de fikk komme over i større bøtter med mer næring. Jeg har nå bundet de fleste av plantene opp med hyssing som er festet i netting i drivhustaket. Selv om temperaturen nå tidvis begynner å likne på sommer, er det fortsatt nødvendig med elektrisk varme om natten. Jeg er glad for de automatiske vindusåpnerne på solrike dager. Jeg er også glad for at vi valgte å ha hvit bølgeplast i taket på drivhuset, i stedet for glass eller klarplast. Da slipper jeg å henge opp gardiner som vern mot solen på solrike dager. Jeg har også unngått å sette tomatene i det sydvendte vinduet, for å slippe solforbrenning.

"Southern night" og "Better Boy" - er spent på disse to sortene! 

Bifftomater til venstre og sorte cherrytomater til høyre. 

Golden delight til venstre ser ut til å komme seg. 

Bifftomatene i midten er de minste, men har likevel begynt å
få blomster. 
Bifftomatene er de plantene som har dårligst vekst, og jeg gjetter på at det er fordi de står i litt dårligere jord enn de andre. Epsom-salt og skjellsand, samt kukompost sammen med jord, sand og kompost, er nok en bedre blanding enn bare jord, sand og kompost! Jeg får sørge for at de plantene får litt ekstra næring i form av neslevann gjennom sommeren.

7. september: 
Det har vært både kaldt og vått denne sommeren, og altså ikke optimale forhold selv for drivhusplanter, med lite sol og varme. Jeg har faktisk vært nødt til å ha elektrisk varme på i drivhuset store deler av sommeren, spesielt på nattetid, da temperaturen har sunket ned til 8 - 10 grader på det kaldeste. De dagene da solen faktisk har tittet fram har de automatiske vindusåpnerne vært gode å ha.

Det har imidlertid kommet noen grønnsaker likevel - både tomater og agurker har dukket opp - riktignok har jeg hjulpet litt til med pollineringen, da det ikke har vært noe nevneverdig med insekter i drivhuset. Muligens på grunn av at vinduene stort sett har vært lukket, for å holde varmen inne!

Tomatene i drivhuset trives sånn måtelig bra. Men litt tomater
har det nå blitt gjennom sensommeren. 

Agurker frister til gjentakelse! 

Slangeagurk er enkelt å få til, er min erfaring. 

Noen mener at man ikke bør ha både agurker og tomater i samme drivhus, men som hobbydyrker synes jeg det har gått helt greit.

27. oktober: 
I dag var det dagen for opprydding i drivhuset og tømming av bøttene hvor tomatplantene har stått i sommer. Selv med en viss forståelse for hva som skjer i jorda, ble jeg likevel overrasket over hvor mye av striesekkene jeg hadde lagt over lecakulene i bunn av bøttene som hadde gått i oppløsning i løpet av sesongen!

Dette er jorden fra en av tomatbøttene

Dette er den heleste delen av strien som var igjen etter at
mikroorganismene i jorda hadde brutt den ned. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar