torsdag 28. august 2014

Drømmen om et drivhus...


Helt siden jeg for tre-fire år siden begynte å interessere meg for kjøkkenhage, har jeg ønsket meg et drivhus. Ikke så spesielt i seg selv, tenker du kanskje - det er jo mange hageeiere som har et lite drivhus stående i et hjørne av hagen. Joda - men jeg vil jo selvfølgelig ikke ha et sånt enkelt, lite drivhus som er til salgs på hagesentrene for mellom 6.000 og 15.000 kroner, og ser ut noe sånt som dette:


Jeg mener; det er jo noe sånt de fleste går for, men altså ikke jeg! Det er mange grunner til dette. Noen av dem har med pris å gjøre, andre har med kvaliteten på disse ferdigkjøpte drivhusene, som kanskje ikke primært er beregnet på vest-norsk vintervær... Men hvis jeg skal være helt ærlig - og det skal man jo - så har det mest av alt med utseende å gjøre. Jeg har nemlig veldig sans for disse drivhusene som er snekret sammen av gamle, kasserte vinduer, og som derfor både bidrar til gjenbruk (veldig fan av det!) og som har et mer særpreget uttrykk, hvis man kan si det sånn...

Nå har jeg jo tidligere på denne bloggen skrytt av den snille og flinke snekkeren jeg er gift med. Det vil si; han er ikke snekker av yrke, altså! Han er bare så fryktelig flink til å snekre sammen alle sånne ting som jeg ønsker meg. Alt fra bokhyller til drivskap har han laget til meg. I tillegg til å legge gulv, male og tapetsere og gjøre alle andre sånne håndverksting som det var en selvfølge at folk gjorde selv i tidligere tider, men som det i våre dager blir mer og mer vanlig å sette ut til fagfolk.

Så etter å ha snakket om dette drivhuset jeg ønsker meg både sent og tidlig, har han faktisk gått med på å gjøre et forsøk, selv om han synes det høres litt i overkant ustrukturert ut etter hans smak. For han er nemlig litt av en planlegger, min kjære. Det er nok kanskje derfor han er så flink til å få ting til; fordi han har tenkt nøye gjennom prosjektet han skal igang med på forhånd (må jeg noe motvillig innrømme). Selv er jeg mer av "sett-i-gang-uten-planlegging-og-se-hva-som-skjer-typen". Det er fordeler og ulemper med begge metodene - jeg skal ikke komme inn på dem her - men det er kanskje fordi vi begge er i stand til å sette pris på den andres egenskaper som vi selv ikke besitter, at vi har fått dette ekteskapet til å fungere så lenge?

Selv om han altså har sagt seg villig til å forsøke å oppfylle nok en av mine sære drømmer, er han en smule frustrert over min manglende evne til å planlegge og forklare hva det er jeg vil ha, og ikke minst hvordan jeg ser for meg at det skal kunne konstrueres! Derfor har jeg nå vært på nettet og funnet fram til noen fine instruksjons-videoer på you tube og ikke minst funnet fram til ham denne lenken som viser steg for steg hvordan man kan sette sammen et drivhus av vinduer som kanskje ikke i utgangspunktet passer sammen i det hele tatt! Man må rett og slett bare samle vinduer først, og så sette dem sammen som et slags gigantisk puslespill - noe jeg tror passer mitt lynne bedre enn min kjæres...

Det er kanskje forståelig at denne en 
konstruksjon av denne typen ikke passer 
så godt for en som er systematiker og planlegger av lynne: 

Nå har jeg i hvert fall begynt å samle på vinduer til dette prosjektet. Til nå (28. august 2014) har jeg fått tak i 4 små, kvadratiske vinduer på ca 0,5 x 0,5 meter, samt et langt og smalt et på 0,5x1,20 meter, foruten et noe mindre på 0,5x 0,7 meter med gult, ruglete glass i. Jeg er også så heldig at jeg har gode venner som synes det er morsomt å hjelpe til med letingen etter materialer til dette drivhusprosjektet mitt. Derfor har jeg fått tilsagn på nok brukt belegningstein til å dekke gulvet i drivhuset, samt det som antakeligvis er nok bærebjelker til reisverket. Dette var overskuddmateriale som eierne skulle kaste.

Jeg er stadig vekk på jakt etter gamle vinduer og dører på Finn.no, og venner og sosiale medier blir flittig brukt. I går kveld var jeg så heldig at jeg skrudde på fjernsynet akkurat i det bonderøven Frank var i ferd med å lære av en gammel glassmester hvordan man kitter om gamle vinduer! Jo - jeg sier deg; det er universets mening at jeg skal ha et slikt drivhus! :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar