tirsdag 2. september 2014

September i hagen...


Nytt av året er jordskokken jeg kjøpte fra netthandelen til Camilla Plum; Fuglebjerggaard. Den holdt nesten på å bukke under for snegleangrep i vår, før den hadde nådd skjells år og alder, men jeg fikk heldigvis berget den. Nå er stenglene både så kraftige og høye at ingenting biter på den! Jeg tror den må være omtrent 2,5 meter høy. Den rager godt over støyskjermen mot gaten og har nydelige, gule blomster og er riktig så dekorativ. 

Bare se her: 

Nærbilde: 
 Jeg har forstått at den ikke skal høstes før etter at blomster, blader og stengler har visnet hen, og da tror jeg vi snakker om til vinteren, eller kanskje til og med utpå vårparten en gang...? Jeg er i hvert fall så fornøyd med den at jeg har tenkt å la den stå i samme bedet til neste år også.

Ellers har jeg tatt noen bilder av hagen min nå tidlig i september, 
for å vise hvordan den ser ut nå, 
i forhold til da den var på sitt frodigste i juli. 

Hagen min i juli: (Fotograf Carina Johansen) 

Som man kan se av bildet under (tatt fra noenlunde samme vinkel), er mange av kassene nå tomme - blant annet kassen med sukkererter som jeg høstet for flere uker siden. Helt til høyre på bildet under kan man se et par kasser med fiberduk over, hvor jeg forsøksvis har sådd en ny omgang med forskjellige salater, reddiker og vårløk:


 Når jeg løfter på fiberduken, ser pallekarmene slik ut fra høyre mot venstre:

 Mizuna-salat: 

Reddiker: 

Red Giant Asian salad: 

Ruccola:

Vårløk: 

Plukksalat: 

Her kan man se hvordan jordbæravleggerne kryper over kanten og finner seg til rette i boksen ytterst mot plenen (og sneglene, kan jeg tillegge...)

Utrolig nok er det fortsatt liv i petuniaen som har blomstret som en helt absolutt hele sommeren! Dette må nødvendigvis være verdens mest villige og lettstelte blomst... Jeg regner det for ganske så sikkert at flere varianter av denne sorten skal få pryde deler av hagen min til neste år!

Helt til slutt må jeg jo skrive litt om potetåkeren min, som nå har skiftet navn til "vinter-rugåkeren".

Slik så den ut da jeg nettopp hadde sådd den 15. august: 

Og slik ser den ut i dag, 2. september: 

Nærbilde: 

Joda - jeg har store forhåpninger om å kunne høste rug til neste sommer en gang... Om det ikke blir nok til å lage mel av, så kan jeg kanskje i det minste få et julenek eller to - for ikke å snakke om halm! Det er jo nyttig for alle som har kjøkkenhage!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar