lørdag 23. august 2014

Høsting av markens grøde...


I dag har jeg vært i kjøkkenhagen igjen - surprise! Min kjære tok dette bildet fra verandaen i dag, og han påstår hardnakket at det er slik han har sett meg stort sett hele sommeren... Som man kan se, har jeg iført meg bukse som matcher knutekålen for anledningen... (he, he, he...)

Han kalte bildet "my wife":

Det jeg har gjort i dag, er stort sett å høste inn resten av rotfruktene, samt rydde i kassene og ta bort det som er ferdig. Det ble en pen liten avling, synes jeg selv - bare se her:


Jeg tok meg faktisk bryet med å veie grønnsakene også, og her er vekten på det som ses på bildet: 600 gram gulrøtter (uten lauv), 550 gram knutekål, 300 gram polkabeter og 150 gram beteblader fra samme. Og lengst til høyre på bildet 750 gram havrerot, som er blitt veldig store og fine i år. 

Da jeg vasket gulrøttene, måtte jeg dessverre kassere noen av dem, fordi de var fulle av mark, men mesteparten var faktisk veldig fine. Store ble de også. De største og fineste er faktisk de som stod rett i jorden i det bedet min kjære sønn spadde opp for meg på forsommeren. De gulrøttene jeg sådde i pallekarmen sammen med reddiker og sukkererter ble små og puslete, og er nok et bevis på at det er viktig med god jord! Altså; ikke gjør som meg og kjøp billig jord i sekker. Det er stort sett bare torvstrø, nesten helt uten næring, og den har også dårlig struktur og ikke noen særlig evne til å holde på fuktighet. Så selv om jeg tilsatte litt kompost og hønsegjødsel, har det på langt nær vært nok til å få jorden til å bli næringsrik nok til å få grønnsakene til å trives i. 

Nå kommer jeg imidlertid til dagens andre gjøremål: Da jeg hadde tømt kassene for det som det var verdt å ta opp - jeg lot to heller skrantne rosenkålplanter, samt noen puslete knutekål stå igjen i kassene - fylte jeg på med en blanding av egen kompost og ferdig kompostert ku/hestemøkk som jeg var hos en bonde og hentet for et par dager siden. Snakk om å finne gull, da jeg egentlig var på utkikk etter noe helt annet! 
Også kassen med grønnkål har fått et dekke med kukompost, så nå blir det spennende å se om den trives og vokser utover høsten. 

Ellers har begge kassene som ble sådd med ymse salattyper og reddiker for en drøy uke siden, begynt å spire allerede. Jeg håper på at vi kan høste salat et godt stykke utover høsten, så det blir årets store eksperiment... 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar