tirsdag 18. juni 2013

Våronn i hagen.


Nå har jeg gitt meg for dagen. Jeg har satt på plass grenkutteren, sagen og rosesaksen og trillet flisekutteren tilbake i garasjen. Haugen med treflis i hjørnet ved siden av komposten har vokst til en relativt imponerende størrelse på kort tid.

Det jeg nå lurer på, er om det er mulig å lage mat med føttene og munnen? Jeg vet jo at det finnes folk som klarer det, og selv om jeg er uendelig takknemlig for at min mor i sin tid takket nei til Thalidomid da hun var gravid med meg, har jeg akkurat nå faktisk lyst å kappe armene av meg like godt først som sist! Det kan umulig gjøre mer vondt enn det allerede gjør, for å si det sånn. Og hvis noen så mye som ymter frampå at jeg kanskje burde ha løftet litt vekter eller noe sånt for å styrke armene, så skal de få seg en på trynet!

Jeg har altså satt i gang med noe som akkurat nå fortoner seg som et gigantisk hageprosjekt! Bakhagen skal ryddes for busk og kratt, og greinene skal kuttes opp til flis som så skal brukes til diverse formål i den planlagt utvidede kjøkkenhagen min.






Sånn så det altså ut i bakhagen da jeg så vidt hadde startet på jobben. Utrolig hvordan naturen finner sin egen vei når den får stå i fred noen (ti)år og passe seg selv! Jeg har nå funnet ut at de to opprinnelige ripsbuskene som de siste årene ikke bar stort i det hele tatt, nå har formert seg via rotskudd og blitt til fem, kanskje seks busker og var i ferd med å overta absolutt hele hagen. Blåplommetreet satte plutselig rotskudd midt i steinmuren, og på det treet vokste det faktisk små, gule plommer, så jeg gjetter på at blåplommetreet opprinnelig har blitt podet. Bringebærkratt over alt - selv midt i trappen! Ikke akkurat den gunstigste plasseringen, kanskje...

Ved siden av det står det en hyll som jeg har lyst å ta vare på, men alt må kuttes noe voldsomt ned for å få sjanse til å bære frukt og bær.


Katten har funnet den perfekte plassen i vårsolen - det hjørnet av hagen som de varmende strålene treffer først! Antakelig er det litt lunt fra bunnen også, for de nylig opp-kuttede flisene ligger nok og gjærer og koser seg litt, tenker jeg...



Vet ikke hvor godt det syns at haugen har vokst, men den har det! Joda - DEN HAR DET!!! (Au, armene mine....)

Sånn ser det altså ut i hagen min akkurat nå i begynnelsen av mars 2013:



Det forholdsvis beskjedne området lengst til venstre, langs gjerdet, er det altså som skal utvides i år, dersom alt går etter planen (au...) Jeg kan nesten ikke vente til våren er her på ordentlig!

Her er forresten en lenke som jeg syntes var artig, selv om ikke alt kan overføres direkte til norske (vestlandske) klimatiske forhold...

http://littlehouseinthesuburbs.com/

 Hvis noen ser meg senere i sommer og legger merke til at armmusklene mine ser noe overdimensjonerte ut, så skyldes det altså ikke at jeg plutselig har begynt å innta mystiske substanser - og hvis musklene ikke blir større, så tror jeg ærlig talt jeg blir litt skuffet! (Au...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar