tirsdag 18. juni 2013

I trillebårens tid...



I dag er det 27. april og telen har endelig gått, etter den lengste perioden med barfrost noen her på vestlandet kan huske å ha opplevd! Jeg har verket etter å sette i gang med forberedelsene til årets kjøkkenhagesesong i ukevis. Mens jeg ventet på at våren skulle gjøre sitt endelige inntog har jeg lest hage-blogger til øyet ble stort og vått. Jeg har planlagt og fått tips til stadig flere artige prosjekter og nye måter å gjøre ting på.

Etter en kjapp titt på yr.no, bestemte jeg meg i dag for å utnytte det kortvarige, pene været og gjøre litt hagearbeid. Pallekarmene var skaffet til veie og hagejorden innkjøpt, så her var det bare å sette i gang!

Til dette arbeidet vil jeg påstå at det er nødvendig med en trillebår - gjerne en som har luft i dekket. Det har i hele vinter vært mangelvare her hos oss. Vi kjøpte i fjor en helt ny trillebår som ganske snart mistet luften i dekket sitt, og det viste seg å være helt umulig å pumpe det opp igjen. Vel - det skulle da ikke være noe problem å kjøpe nytt dekk til en trillebår, tenker du kanskje? Det tenkte jeg også - helt til jeg forsøkte!




Ymse turer til forskjellige dertil egnede utsalgssteder gjorde at frustrasjonen økte. Jeg innbilte meg i min enfoldighet at et trillebårhjul var et trillebårhjul, men nei da! De kommer i alle mulige varianter, og ingen av dem passet til vår nyinnkjøpte trillebår! Er det mulig? Jada - det er det!

Nå hører det med til historien at jeg ikke er så veldig praktisk anlagt når det kommer til verktøy, skruer, dippedutter, og generelt alle slike ting som jeg (feminist som jeg er) ikke kan kalle "mannfolksaker" uten å bli beskyldt for å henge fast i en mørk og kjønnsapartheid-preget fortid... Med andre ord; jeg trenger hjelp av betjeningen i butikker hvor de selger sånne saker. Da er det en smule frustrerende å treffe på en 19 år gammel jente med flott sminke,og null peiling på trillebårhjul! Jeg smilte fortsatt da jeg gikk hjulløs ut av butikken, og jeg er fortsatt ikke nektet på livstid, men jeg hadde krampe i smilemusklene som ikke ga seg før jeg hadde skreket en stund inne i et mørkt kott jeg har til den slags bruk i kjelleren...

Til slutt endte vi opp med å gjøre det butikkene ønsker - nemlig å kjøpe en helt ny trillebår. Dette irriterer meg grenseløst - ikke fordi den kostet all verden, men fordi jeg nå sitter med en ekstra fullt brukbar trillebår - minus hjul - som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

Noen som har noen gode tips til hva man kan bruke en trillebår uten hjul til?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar