tirsdag 18. juni 2013

Det spirer ikke lenger - det spruter opp!


Denne uken har det vært et aldeles vidunderlig vær - helt fantastisk for en hobbygartner som meg! Litt sol og litt regnbyger, og passe sommervarmt, selv når skyene har drevet foran solen.

I dag da jeg kom hjem fra jobb, måtte jeg rett og slett ta en tur i hagen for å se hva som hadde skjedd siden sist. Jeg spente av meg skoene og gikk barbent ut i gresset som allerede har begynt å bli litt langt igjen. Jeg har vært litt bekymret over sukkerertene som ikke så ut til å ville spire i den flotte kassen jeg hadde laget til dem, mens i det skrantne bedet langs husveggen, hvor jeg ikke har gjødslet på det jeg kan huske, der tittet erterspirene opp for noen dager siden:



Men i dag tok jeg en liten krigsdans av glede på plenen, da følgende syn åpenbarte seg i pallekarm-bedet mitt i all sin prakt:



Jeg har allerede begynt å planlegge middagene jeg skal servere gjestene mine senere i sommer - med nyplukkede sukkererter og havrerot fra egen hage. Gjett om jeg gleder meg! Eller kanskje svartrot og spinat? Hva med blandet salat bestående av mizuna, plukksalat og ruccola? Jeg tror jeg har noen andre spennende sorter som lilla knutekål og grønnkål, og så noen litt mer trauste som rosenkål, purre og rødbeter.

Det er virkelig fascinerende å se hvor fort det gror nå når den laaaaange vinteren endelig har sluppet taket for godt og sommeren har meldt sin ankomst for fullt. Til og med plenen som virkelig så brunsvidd og fæl ut for en måned siden, ser sånn ut i dag:


Og så tror jeg faktisk at det blir litt jordbær i år også - i hvert fall hvis humlene som surrer rundt her ute gjør jobben sin...


Sommeren - jeg elsker den!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar