torsdag 28. mai 2020

Reisetrang i Korona-tider


Det er mange som er lei seg for at den planlagte ferieturen gikk i vasken på grunn av korona-pandemien, og kanskje er du en av dem? Da har jeg lyst til å utfordre deg litt. Jeg har lyst til å prøve å få deg til å tenke annerledes rundt hva ferie egentlig er, og hvorfor vi drar så ofte utenlands.

Ferie er noe alle mennesker har behov for av og til. Et avbrekk fra hverdagens slit og mas; sure sjefer, krevende kunder, alt for mye lekser, overtid, køståing, buss for tog - listen kan gjøres uendelig lang. Men det handler svært ofte om å komme seg bort fra en hverdag som oppleves som slitsom og krevende - å få et lite pusterom for å kunne slappe av og nyte livet.

Men hva om du klarte å lage deg et liv som ikke var så slitsomt at du måtte reise bort for å komme vekk fra det? Hva om du klarte å skape deg et pusterom akkurat der hvor du bor? Jeg har de siste 7 årene holdt på med akkurat det. Jeg har også vært sliten og følt trang til å reise bort fra alt sammen, men de senere årene har denne trangen fortatt seg ganske kraftig. Grunnen er rett og slett at jeg har skaffet meg en kjøkkenhage!

Den har ikke alltid sett ut slik som på bildet under. Jeg startet i det små, med noen få pallekarmer, og så har det ballet på seg i årenes løp, med både flere plantekasser, høns og drivhus av gamle vinduer.

Middagen inntas gjerne i hagen. 

Dette bildet er tatt fra nøyaktig samme vinkel for 7 år siden. 


I 2013 fikk jeg besøk av nrk lokalen som her i Rogaland hadde et innslag på den tiden som de kalte "Ønskedrøm på lavt nivå". Jeg var ganske fersk som hobbygartner da og ønsket meg tips og råd fra en som kunne noe om økologisk grønnsaksdyrking - og det fikk jeg! 

Bjarne fra den økologisk gården på Ullandhaug
kom og ga meg tips og råd som hjalp meg i gang. 


Hvis du leser de første innleggene på denne bloggen vil du se hvor mye jeg har lært i løpet av disse årene - og det fantastiske med denne interessen er at man rett og slett aldri blir utlært! Det er alltid noe nytt å lære, nye lag med forståelse av hvordan naturen er skrudd sammen, rett og slett! 

Som man kan se er ikke hageflekken min spesielt stor... 

Vi nordmenn har lagt oss til noen reisevaner som kanskje ikke er bærekraftige i lengden - for å si det litt pent. Kanskje ikke minst her i oljefylket Rogaland har mange lagt seg til reisevaner som ville fått folk flest til å riste på hodet bare for noen få tiår siden. Weekend-tur til New York er ikke uvanlig. Shoppingturer til London, Paris, København og Warszawa tar man gjerne flere ganger i året. I tillegg må man selvfølgelig reise på sommerferie og den går like gjerne til Thailand som til Hellas eller Spania. Kanskje har vi godt av å stanse opp litt og kjenne etter hva som egentlig er viktig? 

Skal vi ta opp igjen det hodeløse overforbruket når korona-pandemien er over, eller skal vi benytte anledningen til å legge om vanene våre nå når Moder Jord har gitt oss en sjanse til refleksjon? 

Når man kan ha et så morsomt, avslappende og interessant liv hjemme i sin egen hage - hvorfor i all verden skulle man da ønske å dra bort fra det? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar