fredag 22. mai 2020

Fiberduk til glede og nytte når våren er kald...


Våren har vært ekstra kald her på sør-vestlandet i år. Iskald polarluft over store deler av landet har gjort at det har vært fare for nattefrost til langt uti mai måned. Men i april hadde vi noen fine, varme dager som gjorde at jeg optimistisk satte ut en del småplanter i plantekassene mine. Det var nok ganske sikkert litt tidlig, men det har gått bra likevel, takket være lokkene med fiberduk som min kjære laget til meg for noen år siden. De består av en enkel treramme med hønsenetting øverst og fiberduk underst. Hønsenettingen er der fordi erfaringen har lært meg at nabolagets katter har en tendens til å bruke kassene mine som avtrede, før de er vokst til med planter. De første lokkene jeg hadde fikk derfor fiberduken ødelagt i løpet av kort tid. Altså ble løsningen å legge et lag med netting øverst.




Disse lokkene har fungert kjempebra i flere år nå. Fiberduken holder mye lenger enn vanlig, og når den blir slitt, er det enkelt å rive den av og erstatte den med et nytt lag på undersiden av nettingen. På dagtid tar jeg lokkene av og setter dem langs husveggen. På den måten får plantene en gradvis tilvenning til utelivet, og om kvelden når temperaturen synker, legger jeg lokkene på igjen.



Her er et bilde av spisskålen som jeg i et anfall av vårlig optimisme satt ut allerede 10 april, da det var noen dager med vårlig varme:



Mellom småplantene med spisskål har jeg sådd reddiker, som vokser ganske fort. Jeg forsøker også å holde jorda tildekket så mye som mulig, her med gressklipp. Disse plantene har altså stått ute siden 10 april, og de aller fleste ser ut til å trives riktig godt...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar