fredag 28. mars 2014

Danske knoller og Camilla Plum


For en tid tilbake leste jeg på nettet om en sort knoller. opprinnelig fra Sør-Amerika som hørtes spennende ut å dyrke. Etter litt leting på diverse nettsider, fant jeg dem for salg i en dansk netthandel som heter Fuglebjerggaard

I dag hørte jeg lyden av postmannen, og i postkassen vår lå det en stor boblekonvolutt fra Fuglebjerggaard. Jeg åpnet den og her er hva jeg fant inni konvolutten:


Det som kom som en overraskelse på meg, var at netthandelen drives av Camilla Plum og hennes familie! Camilla Plum er en dansk kokk og tv-personlighet som er mer kjent i Danmark enn her på berget, men jeg tror likevel det er ganske mange nordmenn som har gjort seg kjent med henne også.

I tillegg til knollene jeg bestilte lå det en liten gavepose i konvolutten også. Den inneholder i følge etiketten på posen "Morgenfruer - mange, men ret urensede". Koselig, morsomt - og jeg måtte google hva "morgenfruer" var for noe... Det viste seg å være ganske alminnelige ringblomster. Som jeg for øvrig elsker og hadde tenkt å plante likevel. Nå fikk jeg en ekstra håndfull i tillegg til de frøene jeg selv har spart fra i fjor.

 Den andre overraskelsen fikk jeg da jeg åpnet posen med "Oca Oxalis" som jeg, som sagt, hadde lest om på nettet. Inni posen lå det to bitesmå, røde knoller. Jeg hadde nok ikke helt skjønt hvor små de knollene egentlig var, gett! Det skal uansett bli morsomt å sette dem ut og se hva slags planter det blir ut av dem. Bladene skal også være spisende.


Nå er det sååååå vanskelig å holde seg fra å plante ut i bedene mine. Våren har kommet tidlig i år, og det spirer og gror overalt rundt meg. Den blomstrende ripsen som vanligvis pleier å blomstre i midten av mai, har allerede fått rosa knopper og enkelte av dem har også sprunget ut. Og vi skriver altså 28 mars i dag! Faren er jo at det fortsatt kan komme nattefrost, og da kan jo hele avlinger bli ødelagt!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar