torsdag 25. juli 2013

Innhøstingstid i hagen...


Nå er vi kommet til slutten av juli måned og selv om våren kom sent i år her på sørvestlandet, så er nå innhøstingen i full gang. For to dager siden hadde vi besøk av slektninger fra Canada, og hva er vel hyggeligere enn å servere dem et måltid med ingredienser fra egen hage? Riktignok feilberegnet jeg salatproduksjonen, så det skal jeg gjøre annerledes til neste år, men sukkerertene jeg serverte til indrefileten av svin var selvplukket - bare se her hvor flotte plantene har blitt:


Jeg plukket nesten 100 belger, så det ble nok til alle sammen, enda vi var 11 stykker til bords!


Jordbærene er også gode om dagen. Jeg har en sen sort - Bounty. Det er ikke så mange av de store produsentene som har den lenger. Der går det mest i Corona, har jeg inntrykk av. Mine er mindre enn "kjøpebærene" men smaker litt mer, liksom. Og ikke minst så vet jeg at de er fullstendig fri for sprøytemidler! Oh, salige fryd!



Sneglene har heller ikke vært særlig plagsomme til nå. Riktignok ser kålplantene litt ut som blondegardiner, men jeg tror det er noen små, uskyldige kålormer som er ansvarlige for det, og ettersom jeg likevel vasker og kutter kålbladene opp, samt varmebehandler dem før de spises, deler jeg mer enn gjerne litt av overfloden med larvene, jeg!



Men altså - når det gjelder salaten: Til neste år må jeg huske å så salat med omtrent fire ukers mellomrom, for å kunne høste av den jevnt gjennom hele sesongen. For en drøy uke siden måtte jeg rett og slett dra opp restene av salaten som hadde gått fullstendig i stokk, og så på nytt. Men allerede i dag spirer det godt, så om et par uker tenker jeg at jeg kan begynne å høste salat på nytt:



Til slutt et oversiktsbilde over kjøkkenhagen 25 juli 2013:


Til neste år har jeg planer om å utvide hagen med nok en rad med kasser, samt (hvis alle gode krefter står meg bi) et drivhus. Her fant jeg en som har laget drivhus av de gamle vinduene fra huset:


Link til bloggen hennes finner du her.

Dette er jeg redd kommer til å forbli en drøm, men drivhus i en eller annen form, det skal jeg ha!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar