tirsdag 2. juli 2013

Det er sol og det er sommer - det er søndag!


Søndager i juni kan være fine dager. Forrige søndag var en sånn dag. Selv om uken hadde inneholdt litt ymse vær, opprant søndagen i all sin prakt! Etter en fin sykkeltur til nærmeste hagesenter, ble kjøkkenhagen utvidet med følgende fargeklatt:





Den gamle utslagsvasken stod i huset til min svigermor som har blitt pusset opp i vinter - jeg synes den tar seg bedre ut her enn i vaskerommet...

I dag er det 2. juli, og kjøkkenhagen gir meg fortsatt like mye glede. Denne plutselige interessen for å plante ting og se på at det vokser har på ingen måte alltid vært en del av livet mitt. Tvert i mot kunne min datter her en dag minne meg på at jeg for noen år siden nærmest fnøs foraktelig over naboens luke-iver, men sånn kan det altså gå; man kan rett og slett forandre seg og skifte mening, for ikke å snakke om interesser - takk og pris!

I dag ser kjøkkenhagen slik ut - og jeg er inne i den perioden av året da ethvert måltid inneholder en frisk salat - plukket i egen hage. Den som aldri har kjent på gleden og ikke minst den fantastiske smaken en slik salat har, bør absolutt prøve. Salat er ellers etter min (begrensede) erfaring det som er aller lettest å få til.


Sukkerertene vokser også fint, selv om plantene og jeg ikke er helt enige om hvilken side av gjerdet det er mest hensiktsmessig å klatre på, så blir vi på et vis enige, når jeg bare hjelper dem litt i riktig retning av og til.

Jeg har også gravd opp noen rotskudd av rips i fra bakhagen som jeg har stappet ned i jorden i bakkant av kjøkkenhagen. De later til å slå rot. Vi får se hvor mange år det tar før de faktisk bærer frukt. Jeg har store planer om å trimme buskene, så de ikke vokser til et uhåndterlig kratt.

Nå for tiden lurer jeg på hvor i hagen det kanskje kunne vært plass til et lite drivhus? Jeg drømmer om å dyrke både agurker og tomater, og kanskje også noen varmekrevende frukttrær, som for eksempel sitroner eller fersken, kanskje? Lurer på om det er noen hageentusiaster der ute i Norges land som har erfaringer med den slags? Sikkert! Det blir vel å lese seg opp i vinter, tenker jeg...

Her fant jeg en blogg av en dame som tydeligvis har fått til å dyrke sitrusfrukter i egen hage - sånt blir jeg optimistisk av!





Jeg er så stolt av kjøkkenhagen min, at jeg poster et par bilder til, jeg. Tatt fra litt forskjellige vinkler:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar