søndag 4. august 2013

Markens grøde og grødens skadedyr...


Plutselig heter måneden august, og kjøkkenhagen gir meg stadig mer glede! Nå er det innhøstingstid. Jeg har høstet litt etter tynningsmetoden. Vet ikke om det er noe som heter det, men tanken bak er at jeg har høstet de plantene som ser mest puslete ut først, for om mulig å gi de kraftigere plantene enda bedre plass og vekstmuligheter. Her er et lite utvalg fra årets kjøkkenhage:


Fra venstre mot høyre ser vi følgende: Svartrot, grønnkål, lilla knutekål, purreløk, rødbeter, havrerot og sukkererter. I glasset bakerst står en kvast med bladpersille.

I dag var jeg i hagen og la merke til at bladene på blomkarsen så mistenkelig oppspiste ut. Ganske riktig! Ved nærmere øyesyn fikk jeg disse små krabatene i sikte:


 Tre stykker som sloss om det samme nesten oppspiste bladet! Ja, ja - hjernene er visst ikke så veldig store på kålsommerfugllarver... Det må være like før de når puppestadiet tror jeg, for de eter og eter, og det som går inn må jo som kjent ut igjen, så på noen av bladene ser det slik ut:



Jeg lurte et øyeblikk på om jeg skulle fjerne dem, men så ombestemte jeg meg, og gleder meg i stedet til de blir sommerfugler og jeg kan kose meg med synet av dem flagrende rundt i hagen min.

Når det gjelder de andre skadedyrene, nemlig brunsneglene, er jeg nå overbevist om at noen i nabolaget må ha lagt ut den nye sneglegiften "Nemaslug" for nå finnes det ikke så mye som en eneste snegl i hagen min! Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg skal synes om det. Jeg er jo naturligvis glad for at brunsneglene er borte. De var jo aldri en naturlig del av vår fauna i første omgang, men jeg håper ikke at disse nematodene har andre og mer uforutsette bivirkninger. Hva skjer for eksempel når disse rundormene, eller "Phasmarhabditis hermaphrodita" som er det latinske navnet ikke finner flere snegler? Går de da på jakt etter andre og mer nyttige arter? Ikke vet jeg, men jeg håper på det beste...

Jeg avslutter med et siste bilde av larveinvasjonen i blomkarsen min, jeg, selv om noen sikkert vil synes jeg er en underlig skrue som koser meg med at blomstene mine blir oppspist:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar