tirsdag 30. april 2019

Det spirer i drivhuset - og i hagen!


I år har vi hatt en fantastisk flott vår allerede, og vi skriver bare 30. april i dag! Jeg føler selv at jeg kom litt sent i gang med såingen i år, men det later ikke til at det er så sent likevel, når jeg ser hvordan det ser ut i drivhuset mitt for tiden:

Det er fullt opp av spirer i drivhuset for tiden! 

Jeg har sådd gulrøtter i melkekartonger for første gang i år, etter tips fra bloggen "Det grønne skafferi". Gulrøttene ble sådd i drivhuset 28 februar, og 28 april, altså nøyaktig 2 måneder senere, tok jeg sjansen på å sette dem ut i pallekarm, sammen med vårløk som ble priklet om i den ene kassen, og sukkererter som jeg hadde forkultivert i drivhuset i den andre kassen. I dag strødde jeg også noen reddikfrø på måfå mellom radene og satser på at de klarer seg, selv om det er meldt væromslag senere i uken.


Gulrøtter i melkekartonger, sukkererter og reddiker direktesådd.


Jeg driver og bærer kasser med småplanter ut på dagtid, for å herde dem, så det blir litt gratis trim her på bruket, spesielt på denne tiden! Ellers har jeg plantet ut bondebønnene, for de var blitt så pass store at jeg ikke kunne ha dem i potter lengre. Jeg ser for øvrig at et par av plantene har blitt angrepet av (jeg gjetter på) åkersnegl som jeg ser det er litt av i kassene mine. De har derfor nå fått beskyttelse av dorullkjerner med kobbertape rundt. Dette tipset testet jeg ut i fjor, med godt resultat. Snegler er altså ikke glad i kobber, så der har du et tips som virker - i småhager i hvert fall. På større bruk blir det selvsagt alt for arbeidskrevende å beskytte hver eneste småplante med kobbertape!

Bondebønnene har kommet ut i kassen sin i slutten av april. 

Ellers har jeg høstet litt asparges fra plantene jeg sådde som frø for fire år siden. Det er fortsatt litt igjen før de gir rikelig avling, men aspargesen som kommer opp nå er praktfull - både i størrelse og på smak! Det er tydelig at de liker å få et tykt lag med tang over seg før vinteren setter inn.

Årets aller første asparges veier 38 gram! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar