tirsdag 23. april 2019

Asparges til middag!


Jeg var så heldig å få en pose asparges-frø av en god venninne for 4 år siden. Disse sådde jeg i potter til de var store nok til å plantes ut. Da satte jeg dem i en smalt bed jeg har langs sørveggen av huset, hvor de har stått siden. På høsten en gang pleier jeg hente tang og tare fra en strand like i nærheten (jeg bor i Stavanger) og dekker bedet med det for vinteren. Det ser det ut til at aspargesen liker!

I fjor høstet jeg av den for første gang. Stor stas! Selv om utbyttet ikke var mer enn 11 stilker asparges totalt. Men ettersom dette er en staude som vokser seg større for hvert år, har jeg godt håp om å kunne høste brukbart av denne delikatessen med tiden.

I år høstet jeg den aller første aspargesen i går, den 22. april. Det var da bare en som hadde kommet opp, selv om jeg kan se at det er flere tupper som stikker hodene opp av tangen. Stor og flott var den - bare se her:

Her er den mens den fortsatt står i
bedet. Jeg lot den stå noen dager til. 

Her er den høstet og vekten viser hele 38 gram! 

Heldigvis tåler de å ligge en stund i kjøleskapet, så om noen dager når de andre har blitt store nok til å høstes, skal vi ha hjemmedyrket asparges til middag. Jeg kjenner at jeg er spesielt takknemlig for den fine gaven jeg fikk for fire år siden. Enklere plante skal man lete lenge etter! Det er kanskje bare jordskokk som slår asparges i å kreve lite stell.

Prøv asparges, da vel!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar