onsdag 8. juni 2016

Madlaflaten bybruk 2016.


Vi skriver i dag 8. juni, og i år har forsommeren vært fantastisk! Vi fortjente det, synes jeg, med tanke på hvor dårlig vær vi hadde i fjor. Det er derfor mye kjekkere å være i hagen også enn det var i fjor på denne tiden, da gradestokken hadde store problemer med å kare seg opp i tosifret...

Kjøkkenhagen min som begynte med et par pallekarmer for fire år siden, har gradvis vokst seg større og blitt supplert med både flere pallekarmer, flere bed og en hønsegård. Her kan du se hvordan det så ut i begynnelsen. Så i vår kom jeg plutselig på at dette urbane mikrobruket mitt kanskje hadde fortjent et navn, og da jeg leste at gården som tidligere lå her hvor huset vårt ligger i dag, ble kalt "Flaten" på folkemunne, ga navnet seg selv: "Madlaflaten bybruk". Nå mangler jeg bare et fint, malt skilt til å henge over porten inn til kjøkkenhagen - åja, og så et aldri så lite drivhus da, men det er underveis...




I år har jeg forsøkt meg på gresskar for første gang. Jeg leste at folk hadde suksess med å sette dem i komposthaugen, og ettersom jeg i år har en kompost som er en blanding av strø ifra hønsehuset og matavfall som ligger til ettermodning, har jeg satt spirene direkte i den. Det blir spennende å se hvordan det går.

4 gresskarspirer i komposten. 

Da kvelden kom, satte jeg noen halve plastflasker over spirene, mest av alt for at ikke sneglene skulle forsyne seg, men også litt for å beskytte dem mot lave nattetemperaturer. Det er nok ikke lenge de er små nok til å passe inni disse "minidrivhusene"...

Det ser ut til at flaskene holder på fuktigheten også. 
Her er ellers noen bilder av hvordan hagen ser ut i begynnelsen av juni 2016:

Valmuene blomstrer og humlene surrer i honningurten langs veggen. 

Hønene har nettopp fått et trillebårlass med kompost å kose seg med. 

Vinterrugen er blitt nesten mannshøy allerede! 





1 kommentar: