mandag 23. juni 2014

Utvikling i kjøkkenhagen...


Denne hagebloggen er mest av alt ment som en personlig hagedagbok. Dersom noen andre finner det bryet verdt å lese den, blir jeg selvsagt glad, men som sagt; mer enn noe annet er den et forsøk på å lagre erfaringene jeg gjør meg underveis, slik at jeg kan rette opp feilene jeg gjør til neste år. Jeg tenker også at det kan være artig å se hvordan kjøkkenhagen endrer seg fra år til år.

Jeg har også tidligere sagt noe om at min glødende interesse for det som spirer og gror ikke alltid har opptatt meg i like stor grad som nå. Da jeg var yngre syntes jeg i grunnen at hage var noe som burde ta minst mulig tid og gi mest mulig glede - gjerne i form av noe pent å se på. Et par enkle bed med rododendron og andre lettstelte stauder og rikelig med bark mellom plantene ble løsningen for et utpreget "skippertaksmenneske" som meg. Noen krukker med ferdigkjøpte sommerblomster pyntet opp på trappen, og så fikk det virkelig holde! De første årene klarte jeg ikke en gang å vanne de stakkars blomstene, så de var et heller sørgelig syn etter noen dager med tørke og varmt sommervær...

Jeg vet faktisk ikke helt når det var at interessen for hagearbeid vokste seg større, men jeg tror det var da jeg begynte å interessere meg for spiselige planter. Jeg hadde for så vidt hatt litt jordbær og noen gamle knoller med rabarbra i noen år, og syntes jo det var hyggelig å kunne plukke de små og få jordbærene som dukket opp sånn litt sporadisk utover sommeren. Men noen plan eller kontinuitet over hagearbeidet kan jeg ikke påstå at jeg hadde!

Jeg tror kanskje at forandringen begynte i 2012, da jeg gikk til innkjøp av min første pallekarm og min aller første drivkasse som ble plassert langs støyskjermen (se første bilde under). Hva jeg sådde i disse bedene har jeg nå glemt, ettersom jeg ikke noterte meg det noe som helst sted. Men at forsøket ga mersmak, er hevet over enhver tvil, for neste vår - altså i 2013, begynte jeg på det store kjøkkenhageprosjektet mitt. Under kan man se hvordan hagen har endret karakter på disse få årene:


Kjøkkenhagen mars 2013: 

Kjøkkenhagen juli 2013: 

Kjøkkenhagen juni 2014: 

Jeg sitter nå her og er rimelig sikker på at dette ikke er slutten på galskapen! Kanskje jeg burde ha utnyttet støyskjermen på en bedre måte? Hengende planter, eller klatreplanter som kunne klatret langs gjerdet? Her er det uante muligheter - bare se på bildene under, så skjønner du sikkert hvor jeg får alle idéene fra:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar