tirsdag 3. juni 2014

Plass til høner i hagen? Ja - nå så!


Sommerens store prosjekt har vært å få ryddet et område som har ligget brakk og blitt brukt som generell dumpingplass for ymse hageavfall og annet rot. Jeg hadde først tenkt at jeg skulle ta fatt på oppgaven selv, men så slo ryggen seg vrang, og jeg innså at dette sannsynligvis var jobb for en sterk kar med graveutstyr og motorsag.


Det kan kanskje se ut på bildet som om dette er enden av hagen vår, med en diger grovkompost i forkant, men nei! Bak haugen står det nemlig et svært og stygt kristhorntre, og bak det igjen ligger det faktisk et område som er omtrent 50 kvadratmeter stort!  Nei - jeg er ikke spesielt begeistret for de stikkende bladene på dette såkalte prydtreet, som etter mitt skjønn ikke har noen annen funksjon enn at noen liker å putte greiner av den i juledekorasjoner...


Heldigvis fant jeg akkurat mannen jeg lette etter på Mitt Anbud.no. I helgen som var kom mannen og gjorde jobben, som avtalt - ryddig og greit. Alltid kjekt når ting blir utført til avtalt tid og til riktig pris. Her har han klart å få en minigraver inn den relativt trange hagegangen vår, og er klar til å sette i gang!



Min gamle far sa alltid at det var en fryd å se fagfolk gjøre jobben sin, og jeg tror jeg skjønner hva han mente! Fyren tok med seg motorsagen og klatret over haugen og inn i krattet på baksiden - og det var virkelig et fullstendig overvokst kratt! Så satte han i gang å kappe greiner av både kristhorntreet og en lønn som vokste kloss i, så han klarte å komme fram til stammen til slutt.


Dermed ble det endelig gjort kål på det svære treet som har laget unødig skygge i hagen og faktisk også ødelagt noe av utsikten, viste det seg når det forsvant...

 
 Her har gravemaskinen ryddet det meste og på søndagen kom han med en diger lastebil med lift som han parkerte på sykkelstien på utsiden av støyskjermen. Dermed kunne han lett løfte alle greinene og alt det andre rotet over gjerdet og kjøre det bort - uten å være noe særlig til hinder for trafikken, som heldigvis er ganske beskjeden på søndager.
 

Til slutt tok min kjære og jeg og finryddet for hånd og dumpet resten av greinene på en svært tilhenger som fagmannen hadde satt igjen i innkjørselen vår. Da vi var ferdige, så området slik ut:


 Samme mann hadde naturligvis også greie på høner, og mente at dette området måtte være noe i nærheten av alle høners paradis! 
 
 
 
Da satses det stort på velvillighet og snekkerferdigheter fra min bedre halvdel. Lønn får han i himmelen - ja, og så forhåpentligvis i form av dagsferske egg, da!
 
 

2 kommentarer:

  1. åååååhåhåhåhå! Så fint det blei! Tenk for ein svere plass som plutseligt har blitt brukbar!
    Kjekt med høner, men tenk litt på naboene og luktå og då. Det e nok ikkje bare bare å ha høner i hagen vil eg tro.
    Glede meg te å komma hjem og se kor fint det har blitt! :D

    SvarSlett
  2. Det er ingen plass som er lenger vekke fra naboer enn akkurat her. Og gjør jeg det riktig, så skal det føre svært lite lukt med seg, har jeg lest... Foreløpig har jeg altså bare teoretisk kunnskap om hønsehold! Jeg har heller ingen planer om å ha hane... ;)

    SvarSlett