tirsdag 9. juni 2020

Reddiker til frustrasjon ...


De fleste som nettopp har startet med kjøkkenhage vil få råd om å dyrke reddiker, fordi det er så lett å få til. Hver eneste gang jeg ser dette rådet, kjenner jeg at det ulmer litt inni meg! For når sannheten skal frem - og det skal den jo som regel - så har jeg og reddiker egentlig aldri vært helt venner. Jeg har sådd reddiker så og si hvert eneste år siden jeg begynte med kjøkkenhagen min, for mannen min liker dem så godt. Og fordi han er så utrolig snill og hjelpsom, så har jeg jo lyst til å gjøre noe hyggelig for ham i retur. Men, som sagt; reddiker har jeg rett og slett aldri fått til!


Nyhøstede "reddiker"... 

I dag høstet jeg en rad med "reddiker", og som man kan se på bildet over, er det stort sett mye bladverk og lite reddiker å spore. Et par stykker var riktignok helt ok å spise, men de aller, aller fleste hadde, som bildet viser, ikke utviklet knoller i det hele tatt, men bare noen tynne rotstengler.

Jeg har stor glede av å lese bloggen til Sara Bäckmo, og hun har mange gode tips som jeg har hatt glede av, men uansett hvordan jeg sår reddiker, vanner dem, tynner dem, direktesår dem i rader, forkultiverer i pluggbrett, bredsår dem i potter på våren, sensommeren i varmt eller kaldt vær, i egen kompostjord, eller såjord fra butikken - reddikene liker meg bare ikke!


Reddiklauv uten reddik i enden! 

Nå nærmer vi oss St. Hans, og på grunn av de lange, lyse nettene har mange grønnsaker det med å gå opp i stokk på denne tiden. Reddiker gjør det samme. Det har derfor ingen hensikt å så flere omganger før på sensommeren igjen. Det som irriterer meg aller mest er at jeg rett og slett ikke skjønner hva jeg gjør feil! Jeg har gjort mye rart og dumt i hagen i årenes løp, men jeg har alltid følt at jeg har kunnet trekke lærdom av feilene jeg har gjort, men når det gjelder reddiker ser det ikke ut til at lærdommen kommer min vei.

Så hvis noen der ute i hageland kan opplyse meg om hvorfor jeg ikke får til å dyrke noe som skal være så latterlig enkelt at selv den gladeste amatør får det til, så send meg for all del noen ord! Alle tips mottas med takk!


1 kommentar:

  1. Jeg har nøyaktig det samme problemet som deg. Har sådd I ti år. Aldri fått til en normal redikk. Og fant dine skriverier, fordi jeg fikk en lys ide om Redikker i såbrett. Og tok et søk for å finne ut av om det kanskje var bedre.

    SvarSlett