mandag 22. juni 2020

Hyll - nå er det tid for å høste hylleblomster!


Omtrent rundt St. Hans pleier hyllen å blomstre her på Sørvestlandet. I år har hyllen i hagen vår fått vokse seg litt for høy, så det blir vanskelig å høste de øverste blomsterklasene, men det gjør i grunnen ingenting når treet bugner såpass som det gjør i år. Jeg hadde ingen problemer med å høste mer enn nok til min bruk fra de nederste greinene.

Treet bugner av hvite, lekre hylleblomster. 


Hylleblomst er min foretrukne måte å bruke hyllen på. Det er naturligvis mulig å vente til hyllebærene er modne på ettersommeren og safte dem, men jeg foretrekker altså å høste blomstene.


En kurv full av nyhøstede hylleblomster. 

Jeg bruker dem til å lage saft av. Hylleblomstsaft er nydelig og det er stor etterspørsel hos meg etter både saften og de forskjellige andre oppskriftene jeg bruker den til. Hylleblomst-sorbet, for eksempel. Eller som smakstilsetning i kombucha. Men her vil jeg fokusere på saften.

For å lage hylleblomstsaft trenger du bare hylleblomster (mellom 40 og 60 klaser), 2 liter vann og 2 kg sukker, samt 3 sitroner.


Her lager jeg dobbel porsjon. 

Jeg begynner med å sette på vann og helle sukkeret oppi gryten, for å lage sirupen. Mens sirupen koker opp, renser jeg blomsterklasene - det vil si at jeg klipper av det meste av stilken og rister bort eventuelle insekter, eller småblader som har satt seg fast i blomsterklasene. Så legger jeg dem i en stor bolle som rommer minimum 3 liter. Gjerne en med lokk.

1 kg sukker pr liter vann blir bra - eventuelt litt mindre sukker. 

Så skjærer jeg opp sitronene og har dem i bollen sammen med blomsterklasene. Jeg vil anbefale å kjøpe økologiske sitroner, siden sitronene brukes med skallet på, og du ikke har lyst på sprøytemiddelrester i saften. Når sukkeret er helt oppløst og vannet er på kokepunktet, tas gryten av varmen og sukkerlaken helles over blomsterklasene.


Det var det! 

Det var faktisk det hele. Nå settes saften tildekket og kjølig i tre dager, før den siles av og fylles på rene flasker. Hvis du ønsker litt mer holdbarhet på saften, kan du tilsette saften 20 - 25 gram sitronsyre (fås på apotek). Jeg pleier å fryse den i porsjons-pakker og tar opp litt om gangen. Saften holder seg kjempelenge i fryseren, og i kjøleskapet i flere uker.

Har du aldri smakt hylleblomst-saft, så anbefaler jeg å lage det!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar