tirsdag 17. mars 2020

Beredskapshage i krisetider.


Da jeg startet "prosjekt kjøkkenhage" for omtrent 8 år siden, hadde jeg riktignok en tanke om at det jeg gjorde var et bittelite bidrag til å gjøre verden til et litt bedre sted, men at vi plutselig skulle befinne oss i en global krise av slike proporsjoner som vi ser i dag, hadde selv ikke min relativt gode fantasi forutsett.

I skrivende stund (17. mars 2020) har jeg i mitt stille sinn døpt om kjøkkenhagen til "beredskapshagen". Ettersom vi ikke vet hvor lenge denne krisen vil vare, og hvilke langtidsvirkninger den vil ha, tenker jeg at det er fornuftig at flest mulig gjør det de kan for å avhjelpe situasjonen, hver på sin vesle hageflekk. Har du ikke tidligere dyrket grønnsaker i hagen, så er nå så absolutt tiden å vurdere å skifte ut prydbusker med matplanter!

Jeg er en av dem som har tatt myndighetenes oppfordring om å ha et beredskapslager på alvor. Det skal sies at jeg har hørt en del vitser på min bekostning i årenes løp på grunn av det, men jeg bidrar så gjerne til sinnets munterhet, jeg... Da Erna stengte ned Norge på torsdag, var det imidlertid ingen panikk-stemning med påfølgende hamstring hjemme hos oss.

Ingen av oss har symptomer på Covid-19, eller har vært ute og reist i det siste, så vi er ikke pålagt karantene. Vi har imidlertid valgt å holde oss mest mulig hjemme, for å minske smittepresset, i tråd med myndighetens retningslinjer. Det blir noen få og korte turer til butikken, men det meste vi trenger har vi allerede på lager, og noen grønnsaker kan jeg fortsatt høste fra egen hage. I morges var jeg for eksempel ute og plukket grønnkål.

Det hender at jeg får spørsmål om hvordan jeg egentlig bruker alle denne grønnkålen som jeg stadig lovpriser, og derfor vil jeg vise hva jeg brukte den til i morges, nemlig som ingrediens i smoothie:

Ingredienser til morgen-smoothie. 

Her ser du ananasjuice, tranebærjuice, paranøtter, chiafrø, avocado, grønnkål, ingefær, banan og blåbær. Til sammen gir dette deg en kraftfull start på dagen! Ananas inneholder mange vitaminer, så som A, C, betakaroten, tiamin, B5, B6 og folat. Tranebærjuice inneholder blant annet vitaminene C, E og K, samt kobber, mangan og pantotensyre og er gunstig for urinveiene. Paranøtter inneholder mye godt fett, både enumettet og flerumettet, samt ganske mye selen. Det anbefales derfor ikke å spise paranøtter hver dag. Selv om jeg alltid har nøtter i smoothien, veksler jeg mellom forskjellige typer. Chiafrø er en av naturens undere, så proppfulle er de av godsaker som kroppen din trenger! De har et skyhøyt innhold av kostfiber, de er rike på omega-3 og ikke minst kalsium. De inneholder også antioksidanter og planteprotein. Avocado er også full av gunstige fettstoffer, samt kalium og vitaminene A, B, C og E. Banan inneholder også A, B og E-vitaminer og mineralene fosfor, kalium, jern og sink. Det er også mye karbohydrater i den, men sammen med de andre ingrediensene i denne smoothien, så vil blodsukkeret likevel holde seg stabilt lenge. Blåbær inneholder også mye C-vitaminer, samt antioksidanter av typen flavanoider. Ingefær inneholder i tillegg til vitaminer og mineraler også flere betennelsesdempende stoffer og er gunstig for immunforsvaret - ekstra viktig i disse tider!

Og så var det vår venn grønnkålen, da: 100 gram grønnkål dekker en femdel av dagsbehovet for kalsium og 11% av dagsbehovet for jern. I tillegg er grønnkål rik på vitaminene C, A, E og B6. Den mørkegrønne fargen vitner om høyt innhold av antioksidanter, som kan beskytte mot kreft og styrker immunforsvaret. Det aller beste er å høste grønnkålen fra din egen hage, ettersom mye av de gunstige stoffene går tapt ved lagring. Alt går ikke tapt, naturligvis, så fortsett å kjøpe grønnkål i butikken, hvis det er din eneste mulighet nå, men kanskje vil du så noen grønnkålfrø nå på våren, så har du en fantastisk grønnsak du kan høste av hele vinteren gjennom! Grønnkål tåler nemlig vårt nordiske klima svært godt, og veksten tar seg opp igjen når våren nærmer seg. Grønnkål er en to-årig plante som setter frø andre året.

Grønnkål mars 2020.

Jeg oppfordrer alle i disse tider til å tenke litt ekstra på immunforsvaret sitt, og se gjerne om du kan dyrke noe i egen hage. Alle monner drar, så selv om vi ikke kan bli selvforsynte i egen hage, kan vi faktisk, hvis vi er mange nok som dyrker selv, utgjøre en stor forskjell for samfunnet som helhet.

Lykke til alle sammen i disse karantene-tider! 

Smoothien har den fordelen at den også smaker veldig godt! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar