tirsdag 26. mai 2015

Den sene våren


De fleste har nok på dette tidspunktet (26. mai) oppdaget at våren ikke akkurat har velsignet oss med den samme varmen som i fjor. Likevel må jeg nok kanskje innse at det mer enn noe annet beror på min egen utålmodighet at jeg synes alt står i stampe. Når jeg nå ser tilbake på et blogginnlegg fra 21. mai 2014,  så innser jeg at plantene ikke var så store og frodige som jeg så for meg inne i hodet mitt. Underlig hvordan hukommelsen kan spille deg et puss, gett!

Under følger en liten billedkavalkade av tingenes tilstand den 26. mai 2015 - til sammenlikning:

Potetåkeren - også i år kantet med tagetes. Helt forrest en liten
rad med bjørnerot - en gammel klosterplante som har kommet
til heder og verdighet igjen de senere årene. 

Sånn ser potetplantene altså ut i 2015 - ikke så veldig forskjellig
fra tilsvarende tidspunkt i 2014. 

Løpstikke, eller kjærlighetsurt som jeg har hørt
noen kalle den. Dette er en staude som tåler
kaldt vær godt. Etter sigende skal høner være
spesielt glad i denne... 

Jordbærene har hatt fiberduk på seg i en drøy måneds tid, noe de
ser ut til å ha hatt godt av. 

Masse blomsterknopper, som jeg håper vil resultere i masse
deilige, søte jordbær i juli en gang. 


Sukkerertene sådde jeg inne og plantet ut i år. Selv om veksten
ikke akkurat har tatt av etter at jeg plantet dem ut i bedet,
er de likevel større enn tilsvarende direktesådde på samme
tidspunkt i fjor. Direktesådd reddik mellom radene. 

Bladbete - både oppalsplanter og direktesådde frø.
Begge deler står nokså i stampe i det kalde været. 

Dette er plukksalat som har den merkelige egenskapen at bladene
blir helt røde når det er for kaldt. Når varmen kommer, regner
jeg med at bladene blir mer grønne, og at veksten tar seg opp! 

Dette er grønnkål som jeg sådde inne og plantet ut i går. Kassen
har fått fiberduk over seg, til vern mot både været og en trost
som er på ivrig leting etter meitemark i de nysådde kassene. 

Dette er morsomt, synes jeg. Nærbilde av vinterrugen
som ble sådd i august i fjor. Masse aks på den nå.

Her er et oversiktsbilde av "rugåkeren" (en kornbonde ville ledd
seg ihjel av terminologien...) Regner med at hønsene jeg får
når hønsehuset står ferdig skal kose seg med rugen. 

Endelig spirer også jordskokken jeg satte henholdsvis 13. mars
og 17. april. Det spiller åpenbart ingen rolle med den måneden
i forskjell, for jordskokken spirer når den er klar, okke som! 

Dette er nyperosebusken jeg beskar i vår, med
en mengde nye skudd. 

I denne gamle kobbergryta har jeg sådd 4 forskjellige bladgrønnsaker;
Ruccola, røde og oransje bladbeter, 
samt det som kalles "collard greens"
 på engelsk. 
Vet faktisk ikke hva det heter på norsk? 

Til slutt et bilde av sitronmelissen min - en staude som ville
tatt over hele bedet, hvis den fikk anledning... 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar