tirsdag 24. mars 2015

Forberedelser til kjøkkenhagesesongen...


Jeg forsøker meg nok en gang på noe jeg hittil har strevet med å få til; nemlig oppalsplanting.

Den 13. mars sådde jeg tomater, squash, gresskar, grønnkål, bladbeter og koriander inne og satte dem godt og varmt på badet. Etter en snau uke sprutet det plutselig opp spirer av de fleste frøene jeg stappet i jorda. Men korianderen viste seg ikke i det hele tatt. Dermed bar det ned i den kjølige stuen vår, som har vinduer som vender mot sør-øst. Der har de stått til i dag, den 24. mars.

Nå har de blitt pottet om i større potter i en jord som består av en blanding av kukompost, hagejord, litt sand, knuste hønseegg (kalk) og et par spiseskjeer med epsom-salt, eller magnesium sulfat. Deretter stakk jeg hånden inn i de to drivskapene jeg har stående på sørveggen av huset, for å kjenne på temperaturen der inne. Jeg bestemte meg for at det fikk briste eller bære: Ut med dem!


Her står noen av plantene på øverste hylle i drivskapet. 

Selv om skapene står på sørveggen av huset, får de ikke noe særlig sol midtvinters, fordi det står et annet hus foran som skygger for den lave vintersolen. Men nå, når vi har kommet over vårjevndøgn, og dagene langsomt blir lengre enn nettene, stiger jo solen også høyere på himmelen. Som bildet viser, er det sol øverst i skapet i det minste, og det er jo også der det er varmest. Jeg får nok heller ta i bruk bunnen av skapet etter hvert som dagene blir lengre og varmere.


12 potter med puslete bladbetespirer som jeg håper vil overleve! 

Gresskarfrøene jeg tok vare på fra gresskaret jeg kjøpte til
Halloween, ser ut til å stortrives! De skal til slutt få komme
i samme bed som maisen og jordskokken, er planen. 

Det lille drivskapet mitt, som huser blant annet
to typer tomater. 

Sånn ser det ut inne i det lille drivskapet mitt. Det var bare to
av svartkålfrøene jeg sådde som spirte, så jeg håper de overlever! 

Jeg har, som sagt, til nå hatt mest suksess med direktesåing, men jeg ble så inspirert av Margunn Uelands kjøkkenhage i fjor, at jeg fikk lyst til å prøve meg nok en gang på dette kunststykket, som oppalsplanting forekommer meg å være. Margunn sine hagebilder kan du se her.

Squash er for øvrig også nytt av året. Jeg fikk frø i gave av en god venninne, og får jeg dem til, skal hun jammen får noen modne squash i retur!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar