torsdag 10. oktober 2013

Ubudne gjester i kjøkkenhagen...


Noen ganger dukker det ubudne gjester opp i kjøkkenhagen. Jeg har tidligere i sesongen beskrevet de nysådde bedene mine som ble benyttet som toalett av nabolagets katter her:

Nå er det imidlertid helt andre gjester som plutselig har dukket opp, nemlig en koloni med sopp:




Det er nesten så jeg kan se for meg noen små alvebarn som leker sisten mellom "stammene" og søker ly for regnet under hattene...

En forespørsel på facebook ga mange interessante og til dels fantasirike svar, men selv holder jeg en knapp på google-søket mitt, som kom opp med følgende sannsynlige forslag: "Er en sprøsopp. Psathyrella. Kanskje Psathyrella microrhiza"

Eller kanskje ikke helt, heller...? Oj! Den som var mikrobiolog, og kunne alt som er å vite om sopp!

Jeg nappet dem opp og kastet dem i komposten, jeg. Men nå lurer jeg på om jeg burde ha tørket dem i stedet og brukt dem til plantefarging av garn? Se så fin farge ullgarnet kan få når det er farget med sopp:


Er det noen som har greie på hvilken nytte man kan ha av sopp - foruten de spiselige da, selvfølgelig?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar