lørdag 28. september 2013

Klargjøring av kjøkkenhagen til neste år.


I dag har jeg tilbrakt en halv times tid i kjøkkenhagen min for å klargjøre den til neste år. Jeg fant ut, etter å ha søkt på nettet, at sukkerertene mine faktisk hadde blitt angrepet av ertemjøldogg. Det var derfor på tide å fjerne plantene helt fra hagen, i stedet for å legge dem i komposten, som var den opprinnelige planen. Ettersom jeg har tenkt å plante kålvekster i den kassen til neste år, regner jeg med at det skal gå greit, ettersom rosenkålen og grønnkålen som står i kassen ved siden av, ikke later til å være mottakelige for denne plantesykdommen i det hele tatt.

Her er kassen midt i prosessen med å fjerne gamle planter: 


 Og her er den klar til neste års avling. Nettingen skal naturligvis flyttes til en annen kasse. 



Så klippet jeg avleggerne av jordbærplantene og satte dem i et nytt bed, hvor de kan få slå rot til neste års sesong. Jeg får se om jeg planter dem et annet sted, eller om jeg bare lar dem stå i den kassen jeg har satt dem i nå:


Dette har jeg for øvrig aldri gjort før. Tidligere har jeg latt plantene stå til neste vår, og så satt avleggerne ned i jorden. Men jeg ser at det sannsynligvis er lurt å la dem få litt tid nå på høsten, før frosten kommer, til å slå rot. På den måten regner jeg med at de kanskje vil komme med blomster og bær tidligere enn de har gjort til nå. Det blir spennende å se...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar