mandag 8. oktober 2018

Høner med og uten klær...


Jeg har tidligere holdt meg borte fra kommentarfeltene på facebook-innlegg som omhandler høns iført fargerike og fantasifulle "klær" som velmenende hønse-eiere ifører hønsene sine når det begynner å bli kaldt i været. Men nå kjenner jeg faktisk at grensen for å tie stille om akkurat dette temaet er nådd, så med fare for å erte på meg både hønse-eiere, vegetarianere og hekle-entusiaster - her kommer mitt (forhåpentligvis velfunderte) innlegg mot "Disneyfisering" av dyr, og for et naturlig hønsehold.

De fleste har sikkert sett bilder av typen jeg har postet nedenfor her: (Bildet er funnet på Pinterest, og jeg er usikker på opphavsretten til det.) De fleste (kvinner?) vil antakelig synes bildet er søtt, morsomt og inspirerende, og tenke at hønse-eieren er et menneske som virkelig bryr seg om hønsene sine og steller godt med dem.


Er dette et morsomt bilde av høns i fargerike klær? 

At slike hønse-eiere bryr seg om fuglene sine ville jeg aldri funnet på å bestride, det er det med å stelle godt med dem jeg har problemer med å gå god for. Det har nemlig, i takt med at byfolk har begynt å holde høns som kjæledyr, utbredt seg en slags Disney-forestilling om at høns (og for den saks skyld også andre dyr) bør behandles som om de var menneskebarn. Noen ifører til og med hønsene bleier og lar dem gå rundt inne på kjøkkenet og spise smuler fra gulvet, og lar barna sine leke med dem.

Selv om dette i utgangspunktet sikkert forteller om en omsorg for dyrene, så vitner det samtidig om mangel på kunnskap og forståelse for hva slags skapning en høne faktisk er, og hvordan høner på best måte kan leve livet sitt i pakt med det naturen mente for dem.

Moderne høns er alle etterkommere etter jungelfugler fra Asia. Nå kan man godt argumentere med at det er flere tusen år siden høns hadde noe som helst med ville jungelfugler å gjøre, og det vil for så vidt være sant. Alle hønseraser vi har i dag er framavlet med tanke på forskjellige egenskaper, enten de skal være gode eggleggere, eller kyllinger som vokser ekstra fort for slakt, for eksempel. Etikken i dette har jeg tenkt å la ligge i denne omgang.

På tross av dette har hønsene bevart ganske mye av de naturlige instinktene sine, noe som tydelig kommer til syne hvis de får lov til å oppholde seg i et miljø som likner det naturlige habitatet for jungelfugler. De vil vagle seg i trær om kvelden, eller på vagle-pinner høyt oppe, hvis de får mulighet til det. De vil også rote rundt i jorda på jakt etter småkryp og mark å spise. De vil spise grønne planter, hvis de får tilgang til det, og de vil lage seg groper i tørr jord og "sandbade" i den, fordi det er slik de holder kroppen fri for utøy. Når det blir kaldt, bruser de med fjærene og lager på den måten luftlommer i fjærdrakten som gjør at de holder på varmen.

Høns klarer fint å holde varmen uten hjelp fra oss! 

Når velmenende mennesker tar fuglene inn i huset og gir dem et bad, fjerner de det naturlige fettet i fjærdrakten deres, og utsetter dem for både kulde og infeksjoner. Når de blir ikledd klær, uansett hvor fargerike og morsomme de enn ser ut, blir fuglene hemmet i sitt naturlige bevegelsesmønster, og de vil ha problemer med å holde varmen. Det er faktisk slik at det er større sjanse for at en påkledd fugl vil fryse i minusgrader, enn en som ikke er det.

En annen velmenende feil ganske mange gjør, er å vaske hønsehuset innvendig med sterke kjemikalier. Det mest ekstreme jeg har hørt om i så måte er hun som vasket ned hele innsiden av hønsehuset en gang i uken med Klorin! Jeg skjønner at det kan føles logisk å ta rengjøringsrutiner fra sitt eget hjem og overføre dem til hønsehuset, men dette er altså ikke bare unødvendig - det er direkte skadelig.

Jeg skal prøve å forklare hva som skjer i slike hønsebesetninger: Høner har naturlig en gunstig bakterieflora som hjelper dem med å holde seg friske. Dersom man fjerner alle de naturlige bakteriene i omgivelsene deres, er det som om man lager et blankt lerret, hvor man inviterer alle slags skadelige bakterier og utøy inn. Vi må i det hele tatt slutte å tenke på bakterier som fiender, og heller innse at vi faktisk er fullstendig avhengige av mange av dem for å overleve. Slik er det med oss og slik er det med alt i naturen; vi eksisterer i et uendelig komplisert samspill med hverandre og alt vi gjør for å undertrykke deler av naturen vil forrykke denne finstemte balansen.

Det finnes en mengde hønse-fora hvor folk ber om råd når hønene deres blir syke. Jeg har lest en god del innlegg på slike sider, og finner at fellesnevneren ofte er at jo mer kjemi som brukes, jo sykere blir hønsene. Det er i grunnen trist både for menneskene som er glad i dyrene sine, og ikke minst for fuglene som ofte lider helt unødvendig. De eneste jeg kan komme på som tjener på å anbefale slike "løsninger" er forhandlerne av alle disse midlene.

Så konklusjonen er altså; la hønsene få lov til å være høns! De er ikke mennesker, og det blir helt feil å tillegge dem menneskelige egenskaper og behov. Vil du starte med hagehøns - noe jeg for øvrig anbefaler på det varmeste - så les deg litt opp på hva høns egentlig trenger. Og til slutt anbefaler jeg dette foredraget av en mann som vet mye om hva som er det essensielle med en høne; Joel Salatin.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar