tirsdag 15. mai 2018

Luking og tidevannstabeller...


Hvis du som leser dette har en hage, har du sikkert også bestemt deg for å luke litt ugress i ny og ne. Selv er jeg ikke veldig opptatt av det, men sånn på denne tiden, før 17. mai, pleier jeg å ta en liten runde og luke løvetann i innkjørselen, til ære for nasjonaldagen vår, liksom.

Et velkjent syn for mange...

Hvis du har lukt, har du kanskje også lagt merke til at ugresset noen ganger later til å sitte mer fast enn andre ganger? Det har i hvert fall jeg! For noen år siden kom jeg over en teori som var så fascinerende at jeg bestemte meg for å teste den ut. Teorien er som følger: Dersom man luker når havet er på vei mot fjære sjø, sitter røttene mer fast i bakken, enn hvis man luker på flo.

Altså bestemte jeg mer for å sjekke tidevannstabellen neste gang jeg syntes det gikk enten ekstra trått å få opp røttene, eller omvendt; at de nærmest løsnet av seg selv. Etter flere ganger å ha konstatert at det var samsvar mellom disse hendelsene, har jeg nå begynt å konsultere tidevannstabellen før jeg går i gang med lukingen.

Luking langs carporten...

Ferdig resultat på no-time! 

I dag var det flo klokken 11:27 og 23:51 og fjære sjø klokken 05:17 og 17:41. Det vil si at jeg enten måtte luke før 11:27, eller vente til etter 17:41. Jeg kan legge til at jo nærmere tidspunktet for fjære man kommer, jo lettere kommer ugressrøttene opp. Altså ble det luking fra morgenen av i dag!

Prinsippet kan naturligvis også anvendes for høsting av rot-grønnsaker. Prøv å sjekke tidevannstabellen før du luker neste gang, og se om det stemmer for deg også!

Jeg bor ved kysten, så jeg er litt usikker på hvordan dette prinsippet virker for folk i innlandet? Tidevannstabellen varierer jo også fra sted til sted langs den langstrakte kysten vår. Er det andre som har liknende erfaringer med dette, så skriv gjerne i kommentarfeltet.


2 kommentarer:

  1. Interessant testing, håper noen i fjellet gjør det samme, skal prøve selv ved kysten. Om dette vises signifikant er det spennende om det er vannets bevegelser eller månens påvirkning som kan være årsaken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er interessant. Månens påvirkning burde jo også kunne merkes i innlandet, men da burde det ikke være så knytte opp til flo og fjære, kanskje? Månefaser? Hmmm... Mer å følge med på her, skjønner jeg...

      Slett