mandag 22. mai 2017

Forkultivering og utplanting


I dag skriver vi 22. mai og våren er i full blomst. Det har vært flere fine dager allerede, hvor hagearbeidet faktisk har foregått i t-skjorte og solbriller!

I dag bestemte jeg meg for at småplantene med gresskar og sukkererter skulle få komme i jorden.

To typer afrikanske gresskar har kommet i jorden, i le av
drivhuset. Bedet har jorddekke av treflis som holder på fukt. 


Spirer av solsikker langs støyskjermen mot veien. 

Sukkerertene er i jorden, med stakitt
til å klatre på. 

I tillegg bestemte jeg meg for at purreløken skulle få lov til å flytte fra oljeboksen, hvor de ble sådd, og ut i pallekarmen, hvor de forhåpentligvis skal vokse seg store og fine. Jeg håper ikke jeg har tatt dem for tidlig... Jeg leste at man godt kunne klippe både toppene av dem, samt kutte rottrådene noe, så da forsøker jeg det. Nå krysser jeg fingrene og håper de overlever!

Spirer av purreløk, sådd i drivhus. 



Purreløk, ferdig priklet, kuttet og
utplantet i bedet. 


Årets første jordbær ble for øvrig plukket og spist 16. mai! Det er ikke den helt store avlingen ennå av sorten "Zephyr", men å la noen av jordbærplantene få starte i drivhuset tidlig på våren, tror jeg trygt vi kan kalle en suksess!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar