tirsdag 20. september 2016

September 2016 - tilstandsrapport fra kjøkkenhagen


Jeg synes noen ganger det er morsomt å se tilbake på de tidligste innleggene i denne hagebloggen. Det er da jeg ser hvor bratt læringskurven egentlig har vært. Jeg fikk lyst til å poste et par "før og etter-bilder" for å vise utviklingen som har skjedd de siste 3 årene. Bildene er tatt omtrent fra samme sted:

Kjøkkenhagen våren 2013.

Kjøkkenhagen høsten 2016. 

Vi har nå akkurat lagt bak oss noen riktig fine og varme sensommerdager, noe som føltes som vel fortjent etter en heller våt og kjølig sommer. I dag kjenner jeg imidlertid et velkjent høstlig drag i luften og innser at det er på tide å få hvitløken i jorda. Jeg tok vare på nesten alle hvitløkene jeg fikk av en venn i fjor, for å formere dem opp. Elefanthvitløken fikk jeg av Tone Lise som har en artig hageblogg du kan lese her. 34 fedd ble satt i bedet på bildet under:

Bed som er dekket med kompost fra hønsegården,
samt et lag med gressklipp som jorddekke. 

Jorddekking har for øvrig vært årets store eureka-opplevelse! Se mer om det i dette innlegget. Til våren skal jeg sette ned forkultiverte småplanter av forskjellige grønnkålsorter mellom rekkene med hvitløk. Og så skal jeg altså huske å gjødsle dem...

Ellers har jeg høstet ferdig både sukkererter, buskbønner og brekkbønner og de siste belgene som nå henger på busken har jeg tenkt å la henge til de er utvokste, så jeg kan ta frø av dem og bruke til neste år. Blauhilde-bønnene blir høye og trenger noe å klatre i. Til neste år skal de få litt bedre plass og mer stativ å klatre på.

Nesten ferdigvokst belg av sorten
"Blauhilde"

"Blauhilde er en høyvokst og veldig
god bønnesort. Mørk lilla på fargen
når de er rå, men de blir grønne når
de kokes. Lette å dyrke - anbefales! 
I år har jeg også prøvd meg på mini-indianermais og plantene ser ikke så aller verst ut på størrelsen. De ble sådd direkte i kassen den 6. mai, men til neste år tror jeg at jeg må så dem innendørs for å rekke å få dem ferdige før høsten setter inn for fullt.

Maisen blomstrer, men om det blir
kolber på den er heller usikkert... 
Jeg har anlagt en veldig urban kjøkkenhage, og innser at den ser ganske ryddig og "strigla" ut. Jeg har virkelig sansen for hager som har et mer naturlig og litt "rufsete" preg, men hos meg har det altså blitt litt sånn "pertentlig" og da er det antakeligvis det som passer best for meg. Imidlertid elsker jeg det når naturen bare finner seg et sted å slå seg ned, selv om jeg i utgangspunktet ikke tenkte det skulle vokse noe akkurat der:

Her har en blomkarse slått rot på
utsiden av pallekarmene mine.
Den får stå i fred... 

Jeg har i mange år hatt en humle som vokser nesten mens du ser på den! Den dør ned og kommer opp på ny fra roten hvert eneste år, og uansett hva jeg gjør med den, så later den til å trives. Den har ingen annen funksjon i hagen min enn å bidra til at det ser frodig ut - men den jobben gjør den til gangs!



Kålmøllen spiste opp hele ruccolaavlingen min i sommer, noe som har gjort at vi har spist mindre salat fra hagen enn i fjor. Imidlertid lærte jeg av Skilnadens trädgård at man bør fortsette å så langt ut i sesongen - ja, faktisk helt ut i september! Nå bor hun riktignok litt lenger syd enn meg, men klimaet her på sørvestlandet kan nok likne litt på det i syd-Sverige. Jeg sådde i hvert fall en ny omgang med ruccola og en sort asiatiske bladgrønnsaker og de har jeg faktisk spist av i et par uker allerede!

Ruccolaen til høyre er den vi har spist mest av til nå. 

Bedet som ligger rett ved siden av det nyoppførte og nesten ferdige drivhuset har fått hard medfart i sommer - naturlig nok. Selv om min kjære har fått beskjed om å trå forsiktig i bedet og prøve å tenke på Einar Skjæråsens "spede spirer lyt får stå", så har selvfølgelig plantene nærmest drivhuset måttet vike for det lenge etterlengtede byggverket. Men etter at jeg begynte å gjødsle grønnkålen, ser den faktisk ut til å komme seg og står nå frodig og fin, om enn litt småvokst til å være så sent i sesongen:

Fire sorter grønnkål og ringblomster. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar