tirsdag 12. januar 2016

Så var det vintertid igjen...


Vinteren er en tung tid for alle hage-entusiaster. I kjøkkenhagen min er det meste nå dekket av et tynt lag med snø som kom for noen dager siden. 2015 var et merkelig år, sånn værmessig. Sommeren var den kaldeste i manns minne, og medførte at vekstsesongen ble sterkt redusert. Høsten og forvinteren var svært mild. Vi kunne i år virkelig nynne "I'm dreaming of a white christmas", for å drømme om hvit jul, var det nærmeste vi kom!

I tillegg glemte jeg i sommer rett og slett å gjødsle, for plantene vokste jo ikke noe særlig likevel, på grunn av det kalde været. Det straffet seg naturligvis, blant annet ved at jeg fikk alt for tynne og spinkle grønnkål-planter, og dermed altfor lite vinterfôr til hønene jeg anskaffet meg i juli. Hønene klarer seg imidlertid godt på økologisk verpe-fôr fra Felleskjøpet og matrester fra kjøkkenet, og verper stort sett et egg til dagen, hver. Når gradestokken kryper under null, har det vært litt færre egg - helt nede i 2 stykker på de kaldeste dagene. Hønsene bruker mer av energien sin på å holde varmen når det er kaldt, så dette er en naturlig konsekvens av skiftende årstider.

Skeptiske høner har våget seg ut i det hvitte! 

Det var for øvrig rene Ludvig-stemningen i hønsegården morgenen etter det første snøfallet. I forkant av snøen hadde vi et par uker med kaldt vær, med barfrost helt nede i minus 9 grader, men dette lot ikke til å affisere hønene det aller minste. Men den dagen de tittet ut av hønsehuset og så at bakken var dekket av noe hvitt - da løp de forskremt inn i huset sitt igjen, og først etter en lang overtalelse med godsaker og vekk-børsting av snø fra stigen deres, våget de seg så vidt utendørs. Men maken til klaging og syting har jeg aldri hørt! Ingen skal beskylde dem for å like forandring...

Etter et par dager ble de vant til at bakken var hvit, så nå har de vært utendørs igjen som vanlig.

Under følger noen stemningsbilder fra en kjøkkenhage i vinterdrakt:

Trillebårer i vinteropplag og kompost til ettermodning. 

Ikke akkurat frodig på vinterstid, nei! 

Jordbærbladene får ligge på til våren som jorddekke. 
Det er nok snart på tide å dra fram plansjen over hagen og planlegge årets sesong! Frøkatalogene har kommet og det klør i fingrene etter å starte innkjøpene av årets frø.

Årets byggeprosjekt er også under planlegging - drivhus denne gang. Foreløpig er det på tanke- og tegne-stadiet, men jeg har gode forhåpninger om at prosjektet blir igangsatt når telen slipper, sånn utpå våren en gang. Foreløpig poster jeg et bilde av et drivhus som likner ganske mye på det jeg ser for meg, her:

Bildet er funnet på http://millergreenhouse.blogspot.no/ 

Jeg avslutter med det fjerde verset av "Nordmannen" av Ivar Aasen, som en påminnelse om at det blir nok vår i 2016 også:

Fram paa Vetteren stundom han tenkte:
Giv eg var i eit varmare Land!
Men naar Vaarsol i Bakkarne blenkte,
fekk han Hug til si heimlege Strand.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar