søndag 21. juni 2015

Japanske tomater nok en gang...


I år (2015) bestemte jeg meg for å prøve å så tomatfrø innendørs i januar, ettersom noen fortalte meg at de helst burde sås veldig tidlig - gjerne i romjulen. Nå skal det sies at i romjulen hadde jeg andre ting på tapetet, men i dag, den 13. januar, sådde jeg tomatfrø og satte dem i det sør-øst-vendte vinduet i stuen.

Jeg sådde 3 frø i hver av de 5 pottene. Jorden hentet jeg fra en av pallekarmene i hagen, hvor den var gjennomfuktig og kald - primært på grunn av stormen "Nina" som herjet her i helgen.

Da er det bare å vente og se om noe spirer...

Joda - det spirte litt, men det nevnte vinduet er alt for mørkt til å ha tomater i, så jeg ble nødt til å sette dem ut i drivskapet min kjære laget til tomatene mine i fjor sommer. Det er imidlertid en svært enkel konstruksjon, dekket med dampsperre (plast) og holder ikke på varmen i det hele tatt. Bortsett fra når sola står rett på skapet og det blir over 40 grader der inne. Det er neppe optimale vekstbetingelser for tomater, gjetter jeg på...

Etter den kaldeste våren i manns minne, så tomatplanetene slik
ut den 5. juni! 13. januar til 5. juni - nesten 5 måneder -
herreminnhatt!!! 


21. juni er dette bildet tatt. Er litt usikker på om
det hadde noen hensikt å så tomatfrø i januar... 

Jeg er litt mer optimistisk nå, for plantene ser i det minste livskraftige ut. Så har de jammen blitt herdet også!

I tillegg til de tomatplantene jeg selv har sådd, har jeg fått 3 forskjellige gamle sorter i gave fra en hyggelig kassadame jeg har kommet i snakk med. Det blir spennende å se om jeg får dem til. Hun husket ikke hva som var hva, så det vil forhåpentligvis bli klart når/hvis de får frukt. Nå har jeg altså ansvar for å drive fram 5 forskjellige sorter tomater - uten skikkelig drivhus og med svært begrenset erfaring. Det er nok dette som kalles bratt læringskurve, kanskje...?

En av sortene jeg har fått. Den later til å
trives utendørs i solveggen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar