lørdag 19. juli 2014

Høsting av rotfrukter


Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg (her) så satte jeg Kerrs Pink poteter den 30. mars. Jeg kjøpte ganske enkelt noen poteter av en bonde på torget, la dem til lysgroing og stappet dem i jorda 30. mars, når jeg leste i avisen at enkelte bønder på Jæren hadde satt sine. Siden har jeg stort sett glemt dem, bortsett fra en liten omgang med hypping sånn i juni en gang.

I år har vi ikke akkurat hatt det man kan kalle en typisk vestlandssommer. Det har vært usedvanlig tørt i lange perioder, og jeg har måttet la vannsprederen ta seg av vanningen i kjøkkenhagen på det tørreste. Det er antakelig grunnen til at potetlauvet har sett litt stusselig ut, med gule blader og noen små, brune flekker. Så vidt jeg kunne google meg til, så var det ikke tørråte de hadde fått, men en potetsykdom som kalles "tørrflekksjuke". Igjen litt usikker på årsaken, men det blir hevdet at tørke kan gjøre at planten blir "stresset" og at det kan forårsake slike flekker. I alle fall, så besluttet jeg i dag (19. juli) å ta opp noen av plantene for å se hvordan det stod til med knollene under jorden.

Jeg tok opp de 9 plantene som stod lengst mot nord i åkeren. 
Det ble drøyt 4 kilo poteter i en plastbøtte, det: 

Jeg kjenner at jeg i grunnen er ganske fornøyd med avkastningen. jeg sådde altså 9 poteter (de veide ca 700 gram) og høstet som sagt 4 kilo poteter. Fine var de også! Stolt som en hane!

Her har jeg lagt dem utover jutesekken jeg oppbevarer dem i: 


Så fant jeg ut at gulrøttene stod litt tett, så jeg bestemte meg for å tynne litt ut i dem, så de gjenværende skulle få litt bedre plass.

De er neimen ikke store, men jeg har da tenkt å spise dem for det! 


I tillegg tok jeg opp noen gulbeter, havrerøtter og rødbeter: 


Jordbærene er på hell, men for en avling jeg har hatt i år! Jeg plantet salat i to omganger, og nå er det så varmt at de formelig spruter opp av jorden, og setter blomst alt for tidlig. Jeg har ellers planer om å så salat tidlig i september også, og se om vi ikke kan høste salat til utpå høsten en gang. Salat er en av de plantene som ikke liker seg når det blir for varmt, så det burde være mulig. Det gjenstår å se...

Jeg hadde planer i fjor om å veie og notere hva jeg faktisk får ut av kjøkkenhagen, men det krever mer planlegging og standhaftighet enn jeg i stand til å få til, så det får heller være. Det er ikke tvil om at den største fordelen ved å ha egen kjøkkenhage, er gleden den gir meg, men jeg mener bestemt at det også i lengden må svare seg rent økonomisk, i hvert fall når jeg lager egen kompost til å gjødsle med. I forhold til prisen på en frøpose, er det ubegripelige mengder med mat en liten kjøkkenhageflekk er i stand til å produsere. Alt ved hjelp av sollys, vann og litt gjødsel. Naturens underverk er det, rett og slett!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar