tirsdag 2. oktober 2018

Lasagnebed


Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg lager god jord i kassene mine til neste års sesong. I år ble jeg nødt til å skifte ut noen av de eldste pallekarmene mine, da de rett og slett begynte å gå i oppløsning. Ubehandla tre tåler jo ikke så veldig mange år i nærkontakt med fuktig jord, før treet råtner.

For å få løsnet pallekarmen fra bakken, ble jeg nødt til å spa ut jorda som var i kassen. Dersom man lager et lasagnebed rett på bakken, trenger man ikke fjerne noe jord først, og det er jo også noe av hensikten med denne metoden - nemlig å forstyrre jorda minst mulig. Men ettersom jeg altså har en byhage og har valgt pallekarmer som dyrkingsmetode, så må det altså til.

Det første jeg gjorde var å fjerne restene av bladbetene som stod i kassen. Hønene ble riktig glade for grøntforet og kaklet lykkelig som takk. Da jeg begynte å spa ut jorda, la jeg merke til at det var flust med meitemark i jorda - et sunnhetstegn!

Etter å ha fjernet den gamle, råtne kassen, monterte jeg den nye og satte den på plass. Jeg har to pallekarmer oppå hverandre og synes den høyden gir god nok jorddybde for de aller fleste planter. Nederst i bunnen la jeg så et lag med planteavfall. Det var stilker fra bladbetene og annet grøntavfall fra hagen som ellers ville gått i komposten. Oppå der la jeg så et lag med tang jeg har hentet fra en strand i nærheten. Jeg tok også med litt hestemøkk fra i fjor.

Planterester, tang og hestemøkk. 


Så var turen kommet til kompostdunken. Jeg har to varmkompostdunker som jeg veksler mellom å bruke, og den eldste har stått i ro i en drøy måned, tenker jeg. Lenge nok til at komposteringen var kommet godt i gang. Kompost som har stått lenge nok lukter nesten ingen ting. Jeg fylte opp en trillebår med halvferdig kompost og dumpet den oppi kassen.

Halvferdig kompost. 
Slik ser den halvferdige komposten
 ut i trillebåren. 


Etter å ha rakt komposten utover i et jevnt lag i kassen, på toppen av de andre lagene, var det bare å spa tilbake jorda fra presenningen ved siden av - og la de ivrige meitemarkene ta seg av resten av jobben med å omdanne planterester og kompost til næringsrik jord.

Gammel jord til venstre, lasagnebedet med kompost til høyre. 

Her er jorda spadd tilbake i kassen. 



Til slutt fant jeg fram et gammelt, fillete ullteppe som jeg brukte til jorddekke i fjor vinter (se innlegg fra i fjor her). Et bed klargjort til neste års sesong! Jeg har et par kasser til som må byttes ut, så da blir det nok å gjenta prosessen og håpe på at vinteren lar vente på seg til jeg er ferdig...

Ny plantekasse klargjort til neste år. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar